Hei! Vi er i planene om å skaffe en carport foran garasjen vår. Men har støtt på et lite hinder. Når jeg har søkt etter byggematerialer virker det som det knapt finnes limtrebjelker som rekker over spennet jeg trenger til carporten. Bredden på området er 663 cm, men finner nesten bare 600 cm bjelker. Har laget en liten enkel tegning som forklarer hvordan vi har tenkt oss for å få det til å bli bra med resten av huset. Garasjen ligger i en slags del i skråning, så naboens plen er nesten i høyde med taket på carporten og garasjen.
Det vil ikke fungere med en søyle i midten på grunn av hvordan innkjørselen er og hva planene for å bruke carporten til skal være. Men flere søyler på siden er ikke umulig.
Noen som har et tips på hvordan vi kan løse dette? annen byggteknikk? all hjelp ønskes!
Som sagt, det finnes. Det bygges jo arenaer med limtrebjelker over en hel fotballbane.
Men, de lagerføres ikke uten blir en spesialbestilling, med pris deretter.
Sett 9 meters bjelker men pokker va spill det blir og prisen drar av gårde med det også. Hvilke dimensjoner på søyler, samt bjelkene trenger man? For å tåle vekten av Nord-Norge snøen?
Bærebjelke og bjelker vil bygge på slik at du får problemer med eksisterende dører.
Jeg vil nok også anbefale deg å se videre på stål-bjelker, i annet fall må du nok gå ned på veldig små CC-mål, typ 300 for å få noe som ikke bygger ekstremt og det blir nok betydelig dyrere.
Sett 9 meters bjelker men pokker va spill det blir og prisen drar av gårde med det også. Hvilke dimensjoner på søyler, samt bjelkene trenger man? For å tåle vekten av Nordland snøen?
Spill?
Virket fingerskjøtes og kappes til nøyaktig ditt mål.
Har du spurt på prisen? Stål koster også.
Bærelinjen trenger ikke ligge under bjelkene, komfortabelt om den plasseres under men med passende beslag kan den ligge i plan med bjelkene.
Spill?
Virket fingerskarves og kappes til nøyaktig din mål.
Har du spurt om prisen? Stål koster også.
Bærebjelken trenger ikke ligge under bjelkene, det er praktisk om den plasseres under, men med passende beslag kan den flukte med bjelkene.
Protte
Refererer til at det blir veldig mye spill hvis jeg skulle kjøpe de 9 meter lange bjelkene som er på lager
Men kjøp ikke 9 meters da, RING Martinssons og be om en dimensjonering og en pris på riktig lengde, det gjorde jeg. Mine er 9000x66x495, bøyde 15 mm kostet for mange år siden cirka 1000 kroner stykk.