24.591 lest ·
24 svar
25k lest
24 svar
Dimensjonering limtrebjelke ved utskifting av bærende vegg
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
HEA 260 tilsvarer i denne sammenhengen 115x540 mm limtre. HEA 220 ligger nærmest 115x450. Stål og limtre har jo ikke helt parallelle egenskaper, så man må se til sammenhengen. Sammenligningene forutsetter limtre i høyeste styrkeklasse, L 40.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En HEA 260 av denne lengden koster i størrelsesorden 8000 kr. En limtrebjelke med dimensjonen 190x360 koster mindre enn halvparten. Stålbjelken er også litt mer knotete å få på plass og må bygges inn med gips av brannvernhensyn. Det er noen aspekter man bør ha med seg i tankene.
Den veier bare 300 kg eller såJ justusandersson skrev:
Enkel gips av dekorative hensyn, dobbel for brannvernhensyn. Man dimensjonerer for rømning, ikke at huset skal stå igjen. Om den bærende veggen som skal rives er avstivet med enkel gips er det på det nivået.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er ikke primært stålbjelkens vekt som er problemet, men dens innfestning i søyler mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg håper jeg ikke gjør ting vanskelig for deg nå. IPE 220 er godkjent men gir etter min oppfatning litt for stor nedbøyning for en primærbjelke (dvs en bjelke som andre bjelker hviler på). Jeg ville foreslå IPE 270 istedenfor. Så gir jo IPE profilen en større høyde enn en HEA profil med samme kapasitet, men det er kanskje noe dere har diskutert.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
VKR-pelaren må ha en avsluttende plate som fordeler trykket over en større overflate, men ellers er det nok ikke noen større problemer.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Dimensjonering limtrebjelke garasje
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hjelp med dimensjonering av HEA-bjelke ved tilbygg
Spännvidd limträbalk?
Bastu -
Dimensjoneringshjelp Limtredrager
Hvordan tenke ved dimensjonering limtredrager