Hvilken ufattbar jungel man havner i når man bygger/bygger ut sitt hus.

Avhengig av hvem man spør, får man forskjellige svar, men hvem skal man stole på?

Skal ha rammeverkstakstoler og innredet 1 1/2 plans "loftsbjelkelag" og ifølge takstolsboken mfl så skal bjelkelag lik understagg bjelken på takstolen klare seg med en k24 45x195.

Men i dag fikk jeg tak i en knick som skulle kunne dette, og ifølge ham så ville det ikke være nok med 45x195, men det skulle minst være 45x220 for å oppfylle reglene om nedbøyning.

Sukk, som glad amatør blir man jo bare forvirret... hvem i all verden skal man tro på?

Ta du 45X220 for sikkerhetsskyld. Ikke så farlig prisskillnad på virket og i verste fall har du hva som kreves. I beste fall har du bra marginer.

mats_o skrev:
Ta du 45X220 for sikkerhetsskyld. Ikke så stor prisskillnad på treverket og i verste fall har du hva som kreves. I beste fall har du gode marginer

Skulle jeg bruke 220 i stedet for 195 vil det bli nivåforskjell mellom den gamle delen av huset og den nye siden mellomstøtte og yttervegger (hammarband) er satt opp for høyden av 195. Knicken jeg fikk tak i hørtes veldig *snurrig* ut og vi snakket ikke om noen kvalitet så han kanskje tenkte på k12 treverk i stedet for k24 som jeg bruker ?! Vindsbjelkelaget inkl underrammen på takstolene vil havne på cc 40 og med kryssklubb mellom så tviler jeg på at 195 k24 blir for svakt da lengden i lengste retning mellom hammarband og midtstøtte blir knapp 3,5 meter.

Så jeg har bestemt meg for å ignorere *snurr* knicken og heller følge de andre snekkere, kunnskapsrike inkl dokumentasjon og profesjonelle takstolfabrikanter som sier at k24 45x195 holder i massevis.

Det tilkom en liten detalj. Det der med 3,5 meter mellom opplagene.

Jeg har riktignok en enplaner, men jeg har ca 4 meter mellom mine opplag og det er standard 45X195. Har stått i 8 vintre nå så det ser bra ut.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.