I min miniserie om den altanbyggingen jeg hjelper datteren min med å designe, har turen nå kommet til den trappen som skal gå fra den "øvre til den nedre terrassen."
Det er et beist som kommer til å være ca. 2380 høy og i prinsippet like bred med en ca. 30 graders trappeprofil på 170x285.
Det jeg trenger hjelp med å forstå er om de vangstykkene jeg har tenkt meg (se bilde) vil være tilstrekkelige for å få en "stiv" trapp og kanskje en liten forklaring på hvor mye de "svake områdene" på vangstykkene påvirker dimensjoneringen. (Trekantene vil bli limt og skrudd).
Cc-avstand på vangstykkene blir 600mm, så totalt 5 vangstykker trengs på ca. 2400mm bredde.
Trinnbordene blir 34x145 kjernekledning.
Problemet er som det kan ses på bildet at avstanden mellom midtstøtten (bærebjelken) og avslutningen mot nedre terrasse er nesten 2300mm. Den avstanden er i prinsippet ikke forhandlingsbar.
Planen er ikke at man skal ha gruppefoto av Svea Livgarde oppstilt på trappen, men den skal være skikkelig solid for all normal håndtering.
/Göran
En måte å dimensjonere på er å si at en 100 kg person som står rett over et vangstykke midt imellom trappens begynnelse og bjelkelag ikke skal forårsake en større momentan nedbøyning enn 1,5 mm. Tester jeg denne betingelsen på din trapp så ser jeg at du må øke til 45x170 C 24 for at det skal stemme.
Vi kanskje tar en felles sykkeltur... Jeg regner med vangstykkets virkelige lengde, ca 2,6 m, og at kraftkomponenten av 100 kg er 87 kg ved 30°. Nedbøyningen er vinkelrett mot vangstykkets lengderetning. Men det er lett å snurre til det.
Jeg har bygget to slike trapper allerede, med forbehold for 2300 mm målet. Jeg har bare to vangstykkene med 120 cm imellom. Fungerer kjempebra. Jeg skal ta målene og et bilde neste uke om det er interessant. Ingen svikt i høyden, men jeg merket at man må ha kryssstag på undersiden av trappen for å forhindre sidesving.
Jeg har ryddet tegningen med vilje.
Øverste 1500mm av trappen sitter innfelt i øvre terrassen i en trappebrønn med støtte til siden.
Og ytterste vangestykkene sitter mot 45x220 som går opp og dekker inn sidene av opptrinnene slik at jeg slipper synlig endetre og slik at jeg har noe å feste rekkestolpene mot.
Bygde en solid trapp for en tid siden, men den fungerte derimot som den eneste inngangen/utgangen til festlokalet. Da beregnet jeg at tre personer på 75 kg sto på hvert trappetrinn i hele trappen. Og krevde <L/300
Mye bygger på kravet man stiller.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.