Hadde tenkt å forlenge eksisterende dobbelgarasje med en carport og trenger litt hjelp til å se om jeg tenker riktig.
Spennvidden er 7,76m og jeg vil ikke ha noen søyle i midten.
Her er en liten tegning, garasjen er sammenbygget med huset og det brune er teglfasaden.
Det går en IPE stålbjelke rett gjennom garasjen, tanken var å la den første takbjelken hvile på den og deretter på teglveggene.
Vet ikke helt hvordan man skal beregne hva den trenger å dimensjoneres for?
De andre to takbjelkene fant jeg ut at det ville trenges 90x360 GL30c for.
Dette er med en ekstra søyle 1,1m fra husveggen så spennvidden bare blir 6,66m
Taster jeg inn full spennvidde på 7,76m får jeg fram at det kreves 90x450 GL30c, noe som begynner å bli i groveste laget.
Har jeg brukt dimensjoneringsprogrammet riktig eller ser det feil ut?
En gateutsikt kan kanskje også hjelpe for å få et bedre perspektiv.
Dimensjonene ser ut til å stemme ganske bra med de spennviddene.
Sett inn 2 til takbjelker (Ct = 1020)
Vil redusere dimensjonen noe, men du bør også komme ned i nedbøying for å oppnå kravene..
Bærebjelken vil øke noe i størrelse da, noe som er bra siden den ikke burde ligge på 98% ettersom du ikke har regnet med snølommen som vil dannes mot teglfasaden.
Dimensjonene ser ut til å stemme ganske bra med de spennviddene.
Sett inn 2 til takbjelker (Ct = 1020)
Det vil redusere dimensjonen noe, men du bør også komme ned i nedbøy for å oppnå kravene.
Bærebjelken vil øke noe i størrelse da, noe som er bra siden den ikke burde ligge på 98% ettersom du ikke har tatt med snølommer som vil dannes mot teglfasaden.
Takk for svaret.
Ja Ct 1020 blir nok riktig.
Tenkte også på å bare ha en stolpe ved husknuten, ingen dør som risikerer å slå opp der i alle fall.
Dette stiller dog litt høyere krav til bærebjelken der når den ikke får støtte i midten.
Dimensjonering for indre bærebjelke mot husfasaden. Fester man takbjelkene til husfasaden også, kanskje 90x315 vil være tilstrekkelig selv om det er klager om 12mm deformasjon?
Dimensjonering for ytre bærebjelke.
Er det rimelig med 24mm deformasjon på takbjelkene?
Det blir veldig trangt plassmessig med høyere takbjelker tror jeg, og bredere gjør jo ikke spesielt mye nytte.
Takk, hadde ganske mye snekkerhjelp. Tar altfor lang tid når man skal gjøre det selv og er perfeksjonist.
Fikk tak i billige takbjelker men de var litt for korte så måtte forlenge siste biten mot husfasaden.
Kledde det inn med undertak så man slapp å se det, tenkte det kunne bli en slags oppbevaring der oppe også.
Andre siden, takrenna er skjult inne i sargen.
Slik ser det ut oppe på taket.
Satte to stykker 6m ledstripper fra plejd med en bevegelsessensor som lyser opp fra nedtonet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.