Medlem
· Västmanlands län
· 259 innlegg
Hei, jeg holder på å skisse en carport og har funnet ut at en snølast på 250kg/m2 vil gi 15500N i trykkbelastning per søyle. Hva trengs for å håndtere dette? Gjerne et lite eksempel så jeg forstår hvordan man beregner trykkbelastning i treverk.
Gjerne i konstruksjonsvirke og ikke limtre eller stål.
Jeg tenker meg tre 195x45 eller 220x45. Holder det?
Med vennlig hilsen
Nicklas
Gjerne i konstruksjonsvirke og ikke limtre eller stål.
Jeg tenker meg tre 195x45 eller 220x45. Holder det?
Med vennlig hilsen
Nicklas
Sist redigert:
Det beste er om du kan finne noe hjelpemiddel på webben. Det er en jækla masse ting å ta hensyn til.
Rent spontant så tror jeg det blir bøkete med bare vanlig dimensionshøvlet virke - du skal jo ta ned lasten i noen form av såle også. Dessuten må du tenke på momentstabiliteten. Du har vel ingen skivevirkning fra vegger å regne med?
Tenk på om du ikke skal legge til et par søyler. En liten lagerdel eller en sarg øverst løser kanskje momentstabiliteten.
Rent spontant så tror jeg det blir bøkete med bare vanlig dimensionshøvlet virke - du skal jo ta ned lasten i noen form av såle også. Dessuten må du tenke på momentstabiliteten. Du har vel ingen skivevirkning fra vegger å regne med?
Tenk på om du ikke skal legge til et par søyler. En liten lagerdel eller en sarg øverst løser kanskje momentstabiliteten.
En ren vertikal last i den størrelsen fikser vel en 45x70.......om man sørger for at den ikke bøyes......så alle foreslåtte alternativer vil nok fungere bra. Jeg tenker som Locke at det er andre ting som påvirker utførelsen her......
Klikk her for å svare