Skal lage litt skygge over en terrasse og tenkte å bygge en solskjerm med ribber i henhold til tegningene nedenfor.
Har tenkt å bruke 45x220 eller 45x195 til selve rammen og lektene mellom rammen (spennvidde ca 6m), under rammen skrus 45x45-lekter.
Holder det med 45x195 fingerskjøtet for å få dem rette, eller skal man kjøre doble, eller trenger man til og med å gå opp til limtre? Det er jo ikke et tak så det skal ikke ta annen last enn ribbene under.
Om du vil bruke 45x220 på tvers må c/c avstanden mellom bjelkene reduseres til 400 mm (holdf klasse C24). Nåværende design krever limtre 42x315. Ikke engang doble skruvlimte 45x220 er nok for det c/c du har tegnet. De langsgående bjelkene må være limtre. 42x360 er nok. Stolpene må være doble, skruet. 45x95 C24 eller bedre.
Jeg vil nok stille spørsmål ved designen litt. Ribbeina synes jeg skal ligge øverst. Deretter mener jeg at taket skal ha litt fall.
Kan være enig i at designen kan virke litt rar, men konstruksjonen vil kun bli betraktet fra undersiden og jeg vil ha en "glatt" utseende.
Kanskje var jeg litt uklar, men konstruksjonen skal ikke ta noen annen last enn ribbene, altså ingen tak som skal tåle å gå på eller ta snø/vind etc. Er det fortsatt limtre i nevnte dimensjon som gjelder?
Snølast kan man vel ikke komme unna med mindre du har tenkt å ta ned konstruksjonen om vinteren? Jeg har kun regnet med egenvekt og snølast. Kanskje bør man av estetiske grunner fremheve kravet om begrenset nedbøyning? I så fall øker dimensjoneringskravene.
Snølast kan man vel ikke komme unna med mindre du tenker å ta ned konstruksjonen om vinteren? Jeg har kun regnet med egenvekt og snølast. Kanskje bør man av estetiske grunner fremheve kravet om begrenset nedbøying? I så fall øker dimensjoneringskravene.
Jeg ville sagt det motsatte, du kan jo akseptere en veldig stor nedbøying i dette tilfellet. Dessuten halvere snølasten fordi taket ikke er tett.
Tenk på fagverksbjelker eller masonittbjelker for å redusere egenvekten (og kostnaden). Plasser ribbene så du kan sette dem med større avstand. Da slipper du snølasten i prinsippet. Står solen ikke rett over, vil bjelkene skygge i én retning og ribbene i den andre.
Mvh Findus
Tenk på fagverksbjelker eller masonittbjelke for å redusere egenvekten (og kostnaden). Plasser ribbene slik at du kan sette dem med større avstand. Da slipper du snølasten i prinsippet. Står solen ikke rett over, skygger bjelkene i den ene retningen og ribbene i den andre.
[bilde]
Mvh Findus
Fundere på fagverksbjelker eller masonittbjelke for å få ned egenvekten (og kostnaden). Still ribbene slik at de kan settes glisnere. Da slipper du snølasten i prinsippet. Står solen ikke rett over så skygger bjelkene i den ene retningen og ribbene i den andre.
[bilde]
Mvh Findus
Liker denne ideen, hovedsakelig fordi det holder vekten nede og blir lettere å bygge selv om det er litt mer puslespill.
Man kunne tenke seg at rammen bygges som en kasse med kryssfiner på begge sider av lektene, mens tverrbjelkene lages med en enkel plate kryssfiner mellom lektene.
Bruk bjørkefinér 6mm CC/BB. Bjørkefinér er alltid wbp-limt og 6mm er seigt og stivt nok. Byggfinér er for det meste bare søppel.
Fordel skjøtene og skru/spikre ordentlig så blir det sterkt. Tenk litt ekstra på hjørneforbindelsene. Det er ikke så mye materiale å feste i. Vinkler med gjennomgående skrue med mutter og skive burde fungere.
Ser ingen skråstag til stolpene på skissen din. Uten slike blir bygget ustabilt. Antar at du bare har utelatt dem siden du spør om taket.
Bauhaslänken er en byggplyfa. Granfiner og lim av varierende kvalitet. Du kan være heldig, eller så separerer lagene etter noen regnskurer. Wisa-spruce fra Finland pleier å være bra. Den Russiske plyfaen var rent søppel sist jeg kjøpte den. Har unngått den som pesten siden da.
Bjørkefinér finner du på Spångbergs i Hagsätra. Listeprisen ligger sannsynligvis på noen tre hundre pluss moms for en plate på 6mm. Da vet du at finéren ikke er den svakeste lenken.
Hvis en side av takrammen sitter på en fasade kan det holde med å avstive selve rammen. Pass på for svake stolper.
Som findus42 har påpekt, trenger konstruksjonen å stabiliseres med hjelp av diagonalstag, helst i hver plan dvs alle sider og taket. Stolpekonstruksjoner uten plate/boardsmaterial er notorisk vaklevorne. Når man bruker ribber som sitter tett må presisjonen være høy. Øyet er meget sensitivt selv for små avvik.
Jeg synes det er en fornuftig tanke å lete etter enklere og lettere løsninger som både ikke koster så mye, og ikke trenger samme grad av beskyttelse mot vær og vind. Et skritt i den retningen er å gjøre konstruksjonen tettere slik at du kan se bort fra snølast. Selv for en proff er denne typen bygg en vanskelig designutfordring.
Når man bruker ribber som sitter tett, må presisjonen være høy. Øyet er svært følsomt, selv for små avvik.
Ja, jeg innser at det blir utfordrende å sette hver ribbe nøyaktig, spesielt når de skal skjøtes i lengden. Jeg gjorde et mindre lignende tak på 7x2m og det ble bra, men dette er selvsagt en større utfordring.
Et alternativ er jo å bare lekte opp konstruksjonen for deretter å ha noen seilduker med maljer på vaiere som kan trekkes frem der man ønsker skygge. Enkelt å ta ned til høsten også... men jeg synes man går på akkord med stilen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.