Jeg skal bygge ut huset vårt og trenger å lage en åpning i ytterveggen og gjøre en avveksling. Tanken er å bruke en stålbjelke, IPE-bjelke i kvaliteten S355J2. Problemet nå er dimensjoneringen av denne bjelken, jeg har søkt mye på nettet etter beregningsverktøy, men finner ikke noe bra. Finnes det kanskje noen her som kan hjelpe meg?
Forutsetningene er at jeg vil lage en åpning som er 3600 mm med en høyde på 2100 mm. Huset er 1 ½-plans med betongtakstein og innredet og isolert loft. Nedenfor er noen bilder av planløsningen og noen 3D.
Hvorfor vil du ha en IPE-bjelke? Hvorfor ikke en HEA-bjelke? Det må være en bjelke i taket i stuen som hviler på samme søyle som den tenkte bjelken. Hva slags type bjelke er det? Kan du dens dimensjoner? Man må ha tilgang til seksjonstegninger om man skal regne på dette.
Det er helt riktig at det allerede finnes en bjelke i taket i stuen. Denne bjelken er innkledd med målene 290 x 135 så det er sannsynligvis en IPE 270 eller IPE 240 eller en spesial med tilsvarende mål. De kan ikke være en HEA-bjelke da disse målene ikke stemmer i det hele tatt. Jeg har vedlagt en seksjonsplan samt en plantegning der den grønne markeringen viser hvor den eksisterende bjelken finnes.
Jeg synes det er et problem å få til møtet mellom den røde og den grønne bjelken på i prinsippet samme nivå, om man ikke setter en pelar til ved siden av. Spørsmålet er dessuten om voten i platen tåler den lasten? Hva slags materiale består den eksisterende pelaren av?
Jeg vet ikke hva eksisterende søyle er i for materiale da den er innebygd i veggen. Min tanke er å plassere den nye søylen ved siden av (utenfor) den gamle og forsterke den gamle voten da den nye støpes. Jeg vurderer å velge en IPE 240 eller muligens en HEA 180. Hva tror du om det?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.