Tenkte å sjekke her om jeg kunne få hjelp av noen som er kyndige på virkesdimensjonering.
Vi har planer om å bygge ut huset vårt, og jeg holder på å lage en tegning på en utvidelse. Utvidelsen kommer til å koble seg til gavlen på den eksisterende bygningskroppen, og vi vil ha en ganske stor åpning der:
Fasaden på den eksisterende bygningskroppen er bygget av stående planker (ca. 70 mm tykke). Hvis jeg tenker riktig, må man vel gjøre to avvekslinger parallelt i samme åpning:
1. En som tar opp lasten fra plankestammen på den eksisterende bygningskroppen (grønn bjelke i tegning). Kanskje kan man feste plankestammen i bjelkelaget på loftsetasjen?
2. En som tar opp lasten fra takstolene på utvidelsen (rosa bjelke i tegning)
Spennvidden på åpningen som skal tas opp er 3155 mm. Spennvidden på takstolene er 3860 mm.
Avvekslingen i plankeveggen (3 toms planke = 75 mm) kan gjøres enkel. Den veggen tar ikke vare på noen tak- eller bjelkelas. Plankene er skråspikret med meget grove spiker ganske tett, så avvekslingen har først og fremst en praktisk og estetisk funksjon. Samtidig er det en lang strekning. Jeg foreslår at du bruker en limtrebjelke med dimensjonen 78x180 mm. Til avvekslingen i den nybygde delen, som påvirkes av taklaster, trenger du også limtre, forslagsvis 90x270 mm.
Avvekslingen i plankveggen (3 tommers plank = 75 mm) kan gjøres enkel. Den veggen tar ikke hånd om noen tak- eller bjelkelaster. Plankene er skråspikret med meget grove spiker ganske tett, så avvekslingen har først og fremst en praktisk og estetisk funksjon. Samtidig er det en lang strekning. Jeg foreslår at du bruker en limtrebjelke med dimensjonen 78x180 mm. Til avvekslingen i den nybygde delen, som påvirkes av taklaster, trenger du også limtre, for eksempel 90x270 mm.
Takk for input! Mistenkte at det ikke trengs like mye avveksling på plankveggen som på den nybygde.
Jeg fikk nettopp vite at en bekjent har et knippe IPE120-bjelker som jeg kan få gratis. Fungerer dette som avveksling på den nybygde delen, eller er det for svakt? Har googlet litt på bøyemotstand og sånt, men finner ingen bra kilde for å sammenligne limtre og stålbjelker...
Nei IPE 120 er litt for spinkelt. Du sammenligner bjelker av ulike materialer og dimensjoner ved å sammenligne produktet av elastisitetsmodul og treghetsmoment, vanligvis kalt bøyningsstivhet og forkortet EI, for respektive bjelke. Bøyningsmotstand, forkortet W, er relevant ved bruddgrenseberegninger, og er for en bjelke med rektangulært tverrsnitt b*h^2/6.
Er det ikke enklere å dimensjonere akkurat den takstolen etter forutsetningene? Da trenger man jo ikke forsterke noe som helst, men takstolen hviler som vanlig på ytterveggene og bærer så aktuell last. Det andre taket kan jo festes i takstolen dersom den dimensjoneres deretter.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.