Hei! Hei jeg er norsk, og jeg lurer på om det finnes egne standarder for dimensjonerende "takåser" i Sverige?
Med takåser mener jeg horisontalt tømmer som vist på bilde:
Jeg er jo da ute etter spennvidden naturligvis, og om jeg kan regne på individuelle bjelker av rundtømmer?
41745

Jeg vet ikke om noen egen standard for takås i Norge, uten man får bruke de generelle reglene som finnes om bærende konstruksjoner i Eurokoden. I träguiden finnes en lesbar tekst om takås. Den gjelder riktig nok spesifikt limtre men mye er allmengyldig. Når du bruker rundvirke oppstår jo litt spesielle problemer. Se denne lenken.
https://www.traguiden.se/konstrukti...projektering-av-limtrakonstruktioner/takasar/
Beregningen er å først regne ut lasten per meter for hver ås i vertikal retning og deretter dele opp denne i en komponent i takets plan og en vinkelrett mot dette. Enklest (men litt undervurderende) er å regne rundvirket som en kvadrat innskrevet i rundvirkets sirkel.

J justusandersson skrev:
… Enklest (men litt undervurderende) er å regne rundvirket som en kvadrat innskrevet i rundvirkets sirkel.
Er det ikke enklere å regne rundvirket som en sirkel?

Da får man gi seg inn på en litt mer komplisert beregning av yttröghetsmomentet, så enklere er det ikke. Det er jo en ganske vanlig metode at man bruker verdier som er lettere å regne med. Så er jeg litt tvilende til nytten med å bruke rundvirke til akkurat åsar. Dels er det vanskelig å feste det i rammeverket, dels er det vanskelig å feste et takmateriale oppå det. Dessuten mister man litt av takmaterialets oppstivende effekt.

Vanskeligere? Arealmomentet for en sirkel er jo
( pi)*(d^4)/64
Hva er vanskelig med det? Pi?

Jeg tenkte vel nærmest på at TS kanskje ikke vet hva yttröghetsmoment er. Ellers er ikke den ene formelen vanskeligere enn den andre. Generelt synes jeg at rundvirke er undervurdert, dog ikke i denne anvendelsen.

J justusandersson skrev:
… Generelt synes jeg at rundvirke er undervurdert, men ikke i denne anvendelsen.
Jeg er enig …

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.