Hei, jeg er i ferd med å fullføre tegningene for mitt tilbygg, og er litt interessert i hvordan jeg skal dimensjonere takbjelken for å få det hele riktig.
Huset er ment å brukes som atelier/snekkerbod. Det vil også være et oppvarmet lager samt en toalett siden vi bare har en toalett i hovedbygningen. Det gjør det også mulig for fremtidige eiere å konvertere bygningen til et gjestehus om ønskelig.
Huset skal ha saltak åpent i mønet på den store delen. Over toalett, det lille rommet og lageret tenker jeg å bygge et loft for å få litt ekstra lagring, blant annet fag for trevirke. Jeg vil også ha en bjelke i taket hvor jeg kan kjøre en løpekatt. Hvorfor? Fordi jeg kan. Jeg tenker at det kan være ulike grunner til å kunne henge opp noe i taket. Tanken er at om man planlegger det nå kan man få det gjort, å fikse det i ettertid er vesentlig vanskeligere.
Som jeg ser det finnes det to varianter av konstruksjoner:
1. Man bygger som vanlig, men med en overdimensjonert limtrebjelke. Man bolter fast metallbjelken i limtrebjelken nedenfra, slik at den henger i limtreet.
2. Man tenker i forveien og legger metallbjelken på de bærende veggene, og deretter limtreet oppå. Med en eller annen type sammenføying får man da en veldig kraftig som, antar jeg, kan være litt tynnere enn en tilsvarende limtrebjelke.
Som jeg ser det er (2) det åpenbart beste alternativet. Jeg vet derimot ikke hvordan jeg skal dimensjonere skitten. Når jeg ser på byggbeskrivningar.se får man jo en idé om hva det havner på, men hvor mye tynnere kan den bli med metallbjelken? Hvor finnes slik info?
Det er dessverre en klar risiko for at byggetillatelsen ikke vil gå gjennom med den størrelsen som er angitt nedenfor. Måten jeg krymper arealet på er i så fall ved å gjøre det store rommet mindre i lengden.
Hmm, i Alternativ 2 så kan vel ikke limtrebjelken være mindre dimensjonert enn vanlig?
Limtrebjelken må jo tåle den maksimale snølasten etc. selv når du har full last på bjelken?
Selv ville jeg nok valgt alternativ 2, men regnet som om det var en normal limtrebjelke og deretter få styrken fra I-bjelken som bonus når den ikke er lastet. Det burde heller ikke gi noen problemer med byggetillatelsen.
Jeg tenker meg at jeg ikke kommer til å ha nevneverdig last på bjelken, og at den dermed kommer til å hjelpe til med en hel bæring av lasten. Men det kanskje er feil? Jeg har ingen sterke meninger om spørsmålet.
Jeg tenker meg at jeg ikke kommer til å ha nevneverdig last på bjelken, og at den dermed vil hjelpe til med en hel bærende av lasten. Men det kanskje er feil? Jeg har ingen sterke meninger om saken.
Jeg har ingen anelse om hvilken dimensjonering av bjelke og hvor stor maksbelastning du har tenkt å ha.
En annen aspekt på dette er grunnlaget. Si at jeg støper en plate med kantbjelke og deretter normal 10 cm tykkelse. Med den vekten som blir på midtstolpen føles det som man kunne knekke platen. Skal man støpe en bjelke under den stolpen også for å styrke opp platen, eller hva er standard?
Hvorfor ikke bare ha en stålbjelke som bærer taket?
Normalt pleier man å lage en kantbjelke rundt platen, tykkelse/bredde/armering avhenger av hvilke laster som kommer ned samt grunnens/isolasjonens kapasitet.
Hvorfor ikke bare ha en ståldrager som bærer taket?
Normalt pleier man å lage en kantdrager rundt platen, tykkelse/bredde/armering avhenger av hvilke laster som kommer ned samt grunnens/isolasjonens kapasitet.
Ja det kanskje er et alternativ, så kan man dessuten få litt plass til isolasjon i mønet.
Spørsmålet er bare hvordan en slik skal dimensjoneres. Hvordan regner man for at den også skal klare å løfte en maskin på si 300 kg? Jeg kommer nok til å hyre en konstruktør for dette, men jeg er veldig interessert, relativt kunnig i matematikk og føler at jeg vil ha en idé om hvor dyrt dette kan bli før jeg går for langt med ideen.
Spontant føles Dowsers poeng ovenfor om å dimensjonere uten ståldrager og se den som en bonus som en god idé. Det gjelder bare å dimensjonere bærekonstruksjonene tilstrekkelig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.