Skal bygge en vinterhage ut fra huset. Ca 7 grader takvinkel og 5 m spennvidde for takbjelkene. Ifølge Moelvens lagerbjelkeprogram (http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/lagerbalksprogram/) gir 66x315 limtre en nedbøyning på ca 16 mm (snøsone 2, 1200 mellom takbjelker, platetak, 4700 bredde). Bør fungere greit.

Mine spørsmål gjelder bjelke og søyle. Siden jeg skal ha et hjørne skrået, finner jeg ingen typetilfelle hos Moelven som fungerer. Har prøvd å sette inn tre søyler (L1=3600, L2=1100) og da foreslås for eksempel en 90x225 til bjelke som vil gi ca 10 mm nedbøyning og ca 40 kN søylelast. Nå blir det ikke helt riktig siden bjelken ikke vil spenne over hele konstruksjonen i forkant, det skråede hjørnet gjør at bjelken stopper ved L1=3600. Legger jeg inn en konstruksjon med to søyler og 3600 bredde i stedet foreslås en bjelke på 90x270 som gir 11 mm nedbøyning og ca 19 kN søylelast.

Jeg har vanskelig for å forstå den store reduksjonen i søylelast. Nå er det jo kun to søyler (om enn noe mindre takomfang å regne på)??!? Dessuten en grovere dimensjon på bjelke med mer nedbøyning... (det siste har jeg dog en viss forståelse for)

Antagelig er beregningen med to søyler mer korrekt for bjelkeberegningen, derimot forstår jeg ikke søylelasten i det hele tatt og vet ikke om 19 kN eller 40 kN ligger nærmest.

Nå er det enda et problem... det er slik at jeg har lite plass og en 225 eller 270 høy bjelke får ikke plass. Derfor vurderer jeg en stålbjelke HEA i stedet. Fri spennvidde på 3350. Det er vel slik at en 90x270 L40 kan erstattes av HEA 120? Går jeg opp på HEA 160 bør det i alle fall være overdimensjonert, eller??

Søylelast på 40 kN - klarer to stk. 45x145 sammenskrudd det (3 m høy søyle)? De vil være del av en vegg som avsluttes mot vindu så jeg kan støtte opp dem mot knekk på en side i alle fall.

Beklager, lang beskrivelse. Oppsummerer spørsmålene:

1) Søylelastberegningen og bjelke hos Moelven, om jeg går for verst tenkelig tilfelle dvs. bjelke 90x270 og søylelast 40 kN bør vel beregningen som nevnt over være sikker?

2) HEA 120 bør fungere i stedet for LT 90x270, men HEA 160 med margin? Kanskje bør jeg ta HEA 140...

3) 3m høy søyle 2x45x145 for 40 kN, fungerer det?

mvh /Peter

• Liker
Lasserockis
  • Laddar…
Ja, skal verifisere det hele med en konstruktør, men håpet at det skulle være noen kunnskapsrike her som kunne gi en indikasjon på om man var på riktig banehalvdel... Holder på med vindustilbud og trenger å vite omtrent hvor mye plass som finnes å leke med etter alle bjelker og søyler har tatt sin plass.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.