Jeg skal dimensjonere en HEA bjelke som jeg tenker bruke ved bygging av en andre etasje på en restaurant. Jeg er imidlertid litt usikker på om jeg regner riktig. Hvilket program bruker man? Hvor får jeg da lettest tak i dette programmet?
Problemet er at jeg har en spennvidde på 5,5m og skal forankre meg i en HEA 400 som finnes. Mine to bjelker skal jeg altså legge mellom to HEA 400 bjelker. Dette må tåle en vekt på 5 tonn.
Jeg regnet litt og kom frem til at HEA 200 skulle være tilstrekkelig. Kan jeg stole på mine beregninger?
// Alan
Problemet er at jeg har en spennvidde på 5,5m og skal forankre meg i en HEA 400 som finnes. Mine to bjelker skal jeg altså legge mellom to HEA 400 bjelker. Dette må tåle en vekt på 5 tonn.
Jeg regnet litt og kom frem til at HEA 200 skulle være tilstrekkelig. Kan jeg stole på mine beregninger?
// Alan
Det ser ut som du snakker om en offentlig bygning - jeg ville aldri i livet stole på egne beregninger eller antagelser i dette tilfellet. Kostnaden for å få hjelp av en konstruktør med dette må være beskjeden i forhold til den totale kostnaden for ut/ombyggingen.
Eksempelvis et program som heter SB-balk. Jeg mistenker dog at du vil ha lite nytte av det, ettersom du må ha god forståelse for statikk/mekanikk. Omtrent som dagens gymnasieelever med avanserte kalkulatorer, som likevel ikke forstår hva de taster inn.Alan skrev:
Såfremt du ikke er dyktig ingeniør/konstruktør er svaret nei. Legg til at det handler om en restaurant, der offentligheten vil oppholde seg. Du vil stå som ytterst ansvarlig om det skjer et ras.Alan skrev:
I så fall kjenner du til BSK som finnes gratis på boverkets hjemmeside. Ståltabeller har tibnor. Formelen ql2/8 alternativt Pl/4 burde også få det til å ringe en bjelle i hodet ditt. Gjør det ikke det, skal du overlate dette til noen andre. Det er ikke leketøy det du holder på med...
Utover rådene du har fått hittil kan jeg tilføye at Excel er ypperlig for de beregningene. Jeg har brukt Excel for betydelig mer kompliserte holdf. beregninger enn en liggende HE-bjelke.
Du har sikkert en formelsamling hjemme, hvis ikke så finnes de i Tefyma eller lignende formelsamlinger.
Du har sikkert en formelsamling hjemme, hvis ikke så finnes de i Tefyma eller lignende formelsamlinger.
Klikk her for å svare