I prinsippet kan du fjerne kneveggen og bjelken. Det forutsetter at ytterveggene er bærende, noe de rimeligvis er i et hus fra 1916. Ytterveggene består antagelig av stående plank eller liggende tømmer. Deretter må sperrene ha noenlunde fornuftige dimensjoner. Takvinkelen på bare 28 grader er uvanlig lav for et hus fra 1916 og bidrar til et større nedbøyningsmoment i sperrene enn hva som er vanlig.
Nei hanebjelken og overarmene skal være igjen, det er støtte (kattvind/bod) som skal bort.
Spørsmålet er om man skal la den øverste bjelken i nåværende bodvegg være igjen.
Først et advarselsord: Gamle hus er ikke så systematisk bygget som moderne hus (det meste bygget etter 1950). Man kan ikke gå ut ifra at alt ser likt ut hele veien.
Teoretiske kunnskaper samt kunnskaper om eldre byggeteknikk kombinert med praktisk erfaring er et godt grunnlag for å uttale seg om dette problemet.
Hanbjelken (den horisontale bjelken) er til for å forhindre at ytterveggene velter ut. Den tar ikke opp noen vertikale laster og kan erstattes med en stang eller en stålline. Høybena (de skrå takstolsbjelkene) tar opp de laster som taket utsettes for og fører disse lastene til ytterveggene som igjen fører dem ned til grunnen. Lasten på en høybena bestemmes hovedsakelig av takets egenvekt og forekommende snølast. (I Mölndal regner man med 1,5 kN/kvm, dvs ca 150 kg/kvm for snølast) Deretter påvirkes høybenets last av dens helning. Jo større helling desto mer av lasten blir en normalkraft som virker i høybenas retning og som man kan se bort fra i dette tilfellet. Man må også kjenne til avstanden mellom takstolene. Det finnes takstolsvarianter som også har støttestag, men da ser det litt annerledes ut enn tegningen viser. Dine høyben er antagelig saget i dimensjonen 3x7 tommer, muligens med litt undermål, noe som var en veldig vanlig dimensjon før. Min konklusjon er at du uten problem kan fjerne veggen til kattvinden. Det er imidlertid ikke feil å be en kompetent person se på forholdene.
Jeg kan regne styrke og jeg ville aldri ha kommet på tanken å fjerne åsene. Øverste bjelken i kneveggen er nemlig en ås som skal bære taket. Tar man bort den presser veggbåndet ut og takstolsbomrene bøyes....... nei det går ikke.
Om åsene er for spinkle for å bære mellom tverrgående skillevegger må de byttes til grovere.
Og spørsmålet er da hvilken dimensjon åsene skal være. Akkurat nå er det ikke mye igjen av 2 av de 4 tidligere kallvindene hvorav en ikke ligger an mot takstolen.
Man ser ganske klart på bildene at "åsene" har kommet til senere enn selve takstolen. De fungerer jo ikke engang som opplag. Vindsbjelkelaget er jo heller ikke utformet for å ta opp de vertikale lastene som ville blitt resultatet om takstolene hvilte på "åsene". Takstolenes dimensjoner er så solide og c/c avstanden mellom dem så kort at de bør klare å bære taket. Jeg ville hente en eldre arkitekt som har erfaring med gamle hus. Slike finnes det ganske godt av i dine hjemtrakter.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.