Skal bygge et skjermtak som vil være ca 4x2 meter, ca 20 graders helling og stolper i hjørnene samt midt på begge langsidene. Taket vil være i korrugert plast. Langs den høye langsiden er et plank med 95x95mm trykkimpregnerte stolper, langs den lave vil taket ligge på 95x95 trykkimpregnerte stolper og det vil altså ikke være noen vegger der eller på "gavlene".

Skjematisk tegning av skur med grønn ramme, blå takbjelker og svarte stolper. Konstruktionen har 20 graders takvinkel og ingen vegger.

Det blir altså 3 bjelker mellom langsidene og to bjelker langs langsidene (grønne), og deretter et enda ikke bestemt antall bjelker mellom disse (blå).

Lurer litt på hva som er passende å bruke for lekter til takkonstruksjonen. Snøsone 1.5 (men 200 meter over havet så snarere sone 2, pleier å være betydelig mer snø her enn noen km unna).

Fungerer 45x95 mm? Kan man regne på et sånt skjermtak et sted?

S
45x95 C24, senteravstand 300 mm fungerer. Jeg har da tenkt at takbjelkene ligger på langsiden som nedenfor.

• Takstol med lange takbjelker på 45x95 C24, plassert på støtter med sentrumavstand på 300 mm.
S scorp1on skrev:
45x95 C24, centrumavstånd 300 mm fungerar. Jag har då tänkt att takreglarna ligger på långsidan enligt nedan.
Tack! Och snygg ritning jämfört med mitt klotter... :) Tyvärr försent, har redan varit och handlat...

Ändrade konstruktionen så att det blir ungefär som du ritat, fast med 8 takbjälkar och sedan "läkt" ovanpå det. Min ursprungliga tanke var att ha de längsgående reglarna mellan takbjälkarna, men insåg att det blir betydligt mindre mätande och sågande om jag har fler takbjälkar och en tunnare längsgående läkt ovanpå dem istället.

Med risk för att jag använder benämningarna lite fel/slarvigt, så blir det något såhär...
Plint: 700mm, 4" stolpjärn (betongen ska sticka upp ca 20cm över marknivå, därav 700mm)
Stolpar: 95x95
Hammarband (längs långsidorna): 45x170
Takbjälkar (ovanpå "hammarbanden"): 45x145, cc 800mm
Bärläkt (ovanpå takbjälkarna): 45x45, cc 400mm

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.