Hei,
jeg har problemer med hvordan jeg skal dimensjonere bjelkelaget i tilbyggingen av huset mitt. Tilbyggingen er på knappe 6 ganger 6 meter uten mulighet for å få til verken en bærende innervegg under eller en synlig underliggende bærebjelke. Bjelkelaget på det eksisterende huset er 220mm, noe som gjør det passende å bruke det her også.
Jeg vurderer å dele opp arealet i to deler ved hjelp av en form for bjelkeløsning (Noe lignende en skjult bærebjelke tvers over bjelkelaget), enten en I eller HEA-bjelke på maks 220mm høyde, helst lavere, alternativt en limtrebjelke. Og så henge opp et "vanlig" bjelkelag 220x45mm på bjelken. Hva tror dere, er det en fornuftig løsning da jeg tror gulvet vil bli for svaiende med kun å bruke 6 meters 220x45mm bjelkelag cc 600 eller tettere.
/Björn
jeg har problemer med hvordan jeg skal dimensjonere bjelkelaget i tilbyggingen av huset mitt. Tilbyggingen er på knappe 6 ganger 6 meter uten mulighet for å få til verken en bærende innervegg under eller en synlig underliggende bærebjelke. Bjelkelaget på det eksisterende huset er 220mm, noe som gjør det passende å bruke det her også.
Jeg vurderer å dele opp arealet i to deler ved hjelp av en form for bjelkeløsning (Noe lignende en skjult bærebjelke tvers over bjelkelaget), enten en I eller HEA-bjelke på maks 220mm høyde, helst lavere, alternativt en limtrebjelke. Og så henge opp et "vanlig" bjelkelag 220x45mm på bjelken. Hva tror dere, er det en fornuftig løsning da jeg tror gulvet vil bli for svaiende med kun å bruke 6 meters 220x45mm bjelkelag cc 600 eller tettere.
/Björn
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det finnes to prinsipløsninger. 1) Noen form for bæreline (limtre eller stål) samt kryssende bjelker av konstruksjonsvirke. Mulige dimensjoner er 90x450 limtre for bæreline samt 45x220 C 24 c/c 600 mm konstruksjonsvirke for kryssende bjelker. 2) Limtredragere 90x270 c/c 600 mm.
Man kan justere litt på dimensjonene. Vanlig konstruksjonsvirke kan ikke brukes på spennvidder rundt 6 meter.
Man kan justere litt på dimensjonene. Vanlig konstruksjonsvirke kan ikke brukes på spennvidder rundt 6 meter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
HEA 220 eller IPE 270. Velger du to bærelinjer kan disse ha dimensjonene 90x405 i limtre (HEA 200 eller IPE 240) og gulvbjelkene lages med 45x145 C 24. Spørsmålet er hva som er viktigst? Gjelder det å holde nede konstruksjonshøyden er mitt andre forslag i innlegg #2 uten tvil mest effektivt. Husk at stål må brannsikres på en eller annen måte og at det er betydelig dyrere enn både konstruksjonsvirke og limtre. En 6 m lang IPE 270 koster ca 5500 kr. Limtre er det mest fleksible materialet siden det er mulig å variere bredden for å redusere høyden.
Klikk her for å svare