B bossespecial skrev:
Selv om hanebjelkene bygger ned noe så blir det litt luftigere med rammeverktakstoler om man ikke bygger inn hanebjelkene vil si.
Alternativet med synlige hanebjelker har jeg faktisk ikke tenkt på i det hele tatt. Litt avhengig av hvor tett de havner så er det jo definitivt et alternativ.

Nå er vi i gang med garasjen i hvert fall. Har en konstruktør som kikker på bjelkelaget og bjelken over porten. Foreløpig ser det slik ut;
Bygge av garasje i gang, murverk laget av betongblokker på betongplate, stabel med blokker på pall, stige og kost på stedet.

Har aldri murt før, men føles som man begynner å få tak på det. Etter litt tips fra erfaren selvfølgelig…

• Liker
Jonatanm535
  • Laddar…
Hei, hvordan går det med byggingen?

Jonatanm535 Jonatanm535 skrev:
Hei hvordan går det med byggingen?
Joda, sakte fremover kan man si. Vi ble ferdigmurte til høsten og har begynt på pussing av ytterveggene. Blir å gjøre ferdig når temperaturen stiger over +5 over litt tid igjen.

Har hatt hjelp av en konstruktør som har dimensjonert og kom frem til HEA180 over porten og en HEA200 i midten som bæring + litt dimensjoner på treverk m.m.

Siden stålprisene har skutt i været nølte vi litt med å kjøpe nye HEA, og det var flaks. Jeg fant en brukt 15m HEB200 traversbjelke på blocket som rakk til både over porten og i etasjeskillet. Så nå blir det litt "ekstra kraftig". Den ligger nå kappet og klar og venter på å bli løftet opp, men også det må vente til våren.

For øvrig får vi se hvordan det ser ut med trelastprisene. Vi har ingen hast og jeg ligger og lurer litt på blocket og lignende sider for å se om vi kan finne materialer til litt bedre priser.

Takk for oppdateringen. Gøy at du fant en brukt, skal bli gøy å følge deg senere.
Jeg har støpt platen og skal begynne å reise reisverket rundt påske hvis været er ok.
12x7,8m. Blir loft over de første 4,8-6 meterne avhengig av hvilke løsninger konstruktørene på takstolsfabrikken kommer frem til. Det blir en innervegg 5,5m i bredden som slutter ved 4,8m, så tanken er å bruke den som opplegg for bjelkelaget, men hadde gjerne gjort loftet litt dypere til 6m men vil ikke ha noen stolpe. Resten av garasjen blir åpen opp til mønet. Antagelig med saksetakstoler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.