Hei,

Jeg holder på med å bygge en garasje med loft. Plattingen er støpt, og jeg sitter og funderer på dimensjoneringen av bjelkelaget. Her finnes det jo mye god kompetanse, så jeg tenkte å prøve her før jeg snakker med en bygningskonstruktør.

Slik ser planen og seksjonen ut;
Plantegning av garasje med overetasje, inkludert områder for bil, MC-løft, arbeidsbenk, pumpe- og hyllerom. Plan 2 er 44,52 m². Plan- og seksjonstegning av et garasjeprosjekt med to plan, viser konstruksjonshøyder og vinkler.

Min tanke er at opplegg blir på ytterveggene (selvsagt) samt på en bjelke i midten. For å korte ned spennvidden litt, er det mulighet for å bære av bjelken i veggen til pumperommet. Fra pumperommet fram til garasjeporten er det da ca. 6,5m.

Hvis jeg mater inn tre opplegg på svensk tres dimensjoneringshjelp for innendørsbjelkelag, får jeg det til at jeg skulle klare bjelkelaget med konstruksjonsvirke 45x170 C30 c/c 600. Men hvilken bjelke vil jeg trenge i midten? Jeg finner ikke noe bra dimensjoneringsverktøy for f.eks. limtre eller stålbjelke der.

Deretter gjenstår selvsagt spørsmålet om innfesting av bjelken og opplegg av den over garasjeporten, men jeg tenker at det er lettest å finne ut bjelkestørrelse først.

Noen som har noen tips om dimensjonsverktøy eller hvordan man skal tenke?

/Styrmannen

Beste svar

S
Det er en hel del du skal kontrollere, mange parametere, likninger osv. om man ikke er kjent med dimensjoneringsbehovet. En liten beskrivelse rundt hvordan man tenker er:

Bjelken vil bli belastet av punktkrefter fra henholdsvis gulvbjelken (som du forenklet kan betrakte som en utbredt linjelast). Trolig vil du ha to støtter som bjelken hviler på, og avhengig av innfestingen kan du betrakte bjelken som fritt opplagt eller fast innspent.

Når du har fått ut kreftene i bjelken, trenger du å beregne dem om til dimensjonerende laster for å deretter bruke likninger for å kontrollere blant annet momentkapasiteten, skjærkraftkapasiteten, trykket på bjelken fra støttene samt deformasjoner.

Her har du litt veiledning hvis du er interessert:
https://www.traguiden.se/konstrukti...ering-av-en-rak-trabjalke/?previousState=1000

For øvrig anbefaler jeg ikke at man dimensjonerer ting selv om man ikke har erfaring med det fra før. Noe gratis program vet jeg ikke om det finnes.

• Liker
Styrman_jansson
  • Laddar…
Ok, litt raskt regnet.

Belastning: 250 kg/m2 hvorav halvparten belaster bjelken = 52.000 N utbredt last.
Akseptabel nedbøyning: Spennvidden / 300 = 22mm

Dette gir at du trenger ca 4000 cm4 i treghetsmoment.

Velg for eksempel HEA 220 som har 5410 cm4
Det fungerer garantert med IPE 240 også, selv om den bare har 3892 cm4

Sørg for at betongplaten konstrueres for å tåle punktlastene som søylene medfører.

S scorp1on skrev:
Det er en hel del du må sjekke, mange parametere, likninger osv. om man ikke er kjent med dimensjoneringsbehovet. En liten beskrivelse av hvordan man tenker er:

Bjelken vil bli belastet av punktkrefter fra hver gulvbjelke (som du forenklet kan betrakte som en jevn linjelast). Trolig vil du ha to støtter som bjelken hviler på, og avhengig av innfestningen kan du betrakte bjelken som fritt opplagt eller fast innspent.

Når du har regnet ut kreftene i bjelken, må du omregne dem til dimensjonerende laster for deretter å bruke likninger for å kontrollere blant annet momentkapasiteten, skjærkraftkapasiteten, trykket på bjelken fra støttene samt deformasjoner.

Her har du litt veiledning om du er interessert:
[lenke]

For øvrig anbefaler jeg ikke at man dimensjonerer ting selv om man ikke har erfaring med det tidligere. Jeg vet ikke om det finnes noen gratis programmer.
Hei!

Jeg tenker slik at jeg begynner med å prøve litt selv, så jeg får noen preliminære størrelser m.m. Jeg tegner det meste selv (har jobbet mye med CAD, men mest El og litt A), som noen deretter får kontrollere.

Når det gjelder hvordan jeg fant fram størrelsen på bjelkelaget, brukte jeg Svensk Träs dimensjoneringsverktøy og fikk følgende resultater;
Dimensjonering av gulvbjelkelag: Illustrasjon og spesifikasjoner for bjelkelaget, inkludert mål, materialer og belastningsdetaljer for byggeprosjektet.

Jeg endret fra 45x170 til 45x195 for å ha litt margin, og det ser ut til å fungere.

Deretter regner jeg med at bjelken også får støtte i veggen til pumpe rommet. D.v.s. 3 støtter.

Betongplaten vil bli forsterket med en såle rundt 700x700 under innerhjørnet på den veggen.

Jeg ser også på overetasjen som vil få en mønebjelke der jeg også regner med å kunne ta "støtte" med en søyle i samme posisjon som innerhjørnet i pumpe rommet;
Dimensjoneringsresultat for nockbalk og takåsar, viser byggbeskrivelse med mål og spesifikasjoner som bredde, lengde, og snølastbelastning.

Med andre ord prøver jeg å tegne opp det meste for å forklare hvordan jeg har tenkt, så får noen kontrollere etterpå. Tenker at det er bra om man i det minste har prøvd å tenke gjennom det først.

G Gabbe1 skrev:
Ok, litt raskt beregnet.

Belastning: 250 kg/m2 hvorav halvparten belaster bjelken = 52.000 N fordelt last.
Akseptabel nedbøyning: Spennvidden / 300 = 22mm

Dette gir at du trenger ca 4000 cm4 i treghetsmoment.

Velg f.eks. HEA 220 som har 5410 cm4
Det funker garantert med IPE 240 også, selv om den bare har 3892 cm4

Sørg for at betongplaten er bygget for å klare punktlastene som søylene medfører.
Hei,

Takk for svar. Hvis mulig, vil jeg gjerne unngå metallbjelke. Limtre eller lettbjelke/masonittbjelke er å foretrekke da jeg tror det blir lettere å arbeide med. Med det sagt er metall ikke utelukket...

En til fundering;

Jeg skulle gjerne få bjelkelaget til å minske litt på høyden. Endres bjelken om man velger å feste bjelkelaget med bjelkesko i stedet for å legge det oppå bjelken?

S Styrman_jansson skrev:
En til betraktning;

Jeg skulle ønske å få bjelkelaget til å minske litt i høyden. Endres bjelken om man velger å feste bjelkelaget med bjelkesko istedenfor å legge det oppå bjelken?
Det spiller ingen rolle om du legger gulvbjelkene oppå eller om du fester dem i bjelkens sider.
Om du velger limtre så vil bjelken bli i størrelsesorden av 115x450mm, så det kan jo være en stor fordel å feste gulvbjelkene på sidene, ellers vil limtrebjelken stikke ned urimelig langt.
Det er nettopp av den grunnen (ca. halve byggehøyden) at stål kan være et godt alternativ i et mellombjelkelag.

• Liker
Styrman_jansson
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det spiller ingen rolle om du legger gulvbjelkene oppe eller om du fester dem i bjelkens sider.
Om du velger limtre så vil bjelken bli i størrelsesorden 115x450mm så det kan jo være en stor fordel å feste gulvbjelkene på sidene, ellers vil limtrebjelken stikke ned urimelig langt.
Det er nettopp av den grunnen (ca. halve byggehøyden) at stål kan være et bra alternativ i et etasjeskiller.
OK.
115x450 blir vel høyt. Problemet er at jeg skulle ønske å ha en port under bjelken og jeg vil trenge en form for bjelke over porten. Min arbeidshypotese var at det ville være tilstrekkelig med 90x315 limtre i etasjeskilleren og deretter en 90 evt. 115x225 over porten;

Tverrsnittstegning av bygning med dimensjoner for limtrebjelker og bærekonstruksjon. Viser åpning for port og ulike materialvalg.

Men jeg må kanskje krype til korset og bruke stål.

Du har ikke muligens en tegning på platen og hvordan den er armert, hvilken kvalitet det er på isolasjonen under platen samt hvilken type grunn garasjen står på? Dette setter nemlig begrensninger for hvordan bæringen av bjelkelag og tak kan utformes. En vanlig utforming for å spare høyde er å felle inn en stålbjelke, type HEA, og legge opp trestolpene på underflensen. Avvekslingen over porten vil måtte utføres i stål da den må avveksle en meget stor del av taket. Er det tenkt taktegl?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Det er tenkt ekte teglstein på taket.

Jeg det kanskje blir stål over garasjeporten også. Det er jo et mindre problem da den baken ikke blir så lang (les tung).

Jeg lurer på om man ikke skulle forlate mønebjelken på loftet og i stedet bruke sakstakstoler så man får ned vekten i sideveggene i stedet.

Har du overveid ramverktakstoler? Saxtakstoler bygger ganske mye på.

Slik ser tegningen ut for grunnmuren;
Ritning av en rektangulär grundplan med måttangivelser och beskrivningar av material som betong och cellplast.

B bossespecial skrev:
Har du overveid ramverktakstoler? Saxtakstoler bygger ganske mye på.
Blir det ikke ganske begrenset takhøyde på loftsetasjen med ramverktakstoler?

Hmm. Med stålbjelke over garasjeporten ville nok evt. en 415 høy limtre i bjelkelaget fått plass.
Problemet kan bli hvilken fri høyde som garasjeporten (takskjutsport) trenger over hullet i fasaden trenger...

S Styrman_jansson skrev:
Blir det ikke ganske begrenset takhøyde på overetasjen med ramverktakstoler?
Selv om hanbjelkene bygger ned noe så blir det litt luftigere med ramverktakstoler om man ikke bygger inn hanbjelkene vil si.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.