Hei! Første innlegg her og veldig takknemlig for råd.
Skal bygge et mindre hus på 30 kvm, de skal fungere som attefallshus og også kunne transporteres på vei. Ytre dimensjonene er 10x3 m og 4 m høyt. Da jeg bygger lite er hver centimeter innvendig viktig både i bredde og høyde. Jeg vil holde nede tykkelsen på vegger, gulv og tak samtidig som huset også trenger å være funksjonelt.
Huset har saltak, og en limtrebjelke som holder det oppe, ifølge beregningen nedenfor. Nå til mitt spørsmål, yttervegger blir vel også bærende med denne konstruksjonen? Hvilken dimensjon på reglene i yttervegger trengs? Holder 95x45?
Nei, spennvidden påvirker ikke spesielt mye. Så lenge en regel forhindres fra å bøye seg, tåler den svært stor last. Derfor skal regelverk kles med plater eller ha skjevstag for å forhindre at reglene bøyer seg eller rett og slett legger seg. Det du skal unngå er at reglene bøyer seg som en pilbue.
Nei, spennvidden påvirker ikke spesielt mye. Så lenge en list hindres i å bøye seg, tåler den veldig stor last. Derfor skal listverk kles med plater eller ha skråstivere for å forhindre at listene bøyer seg eller rett og slett legger seg. Det du skal unngå er rett og slett at listene bøyer seg som en pilbue.
Her finnes mye interessant. Matten kan du hoppe over, men les teksten og anbefalingene [lenke][/QUO
Se der, 45x95 er altså sterkt nok, så lenge det ikke bøyer seg, og dette unngår man med skråstivere eller plater på en eller begge sider av listen.
Hvis jeg bruker plate på én side av veggen, hva er da minst anbefalt tykkelse for formålet? Kan 10mm kryssfiner stive opp konstruksjonen tilstrekkelig?
Tenk også på å få hver takstol til å sitte slik at en regel tar opp kreften rett under. Eller så bruker du en innfelt bjelke så kan takstolene komme litt hvor som helst.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.