Tenkte å bygge en carport for campingvognen ved siden av spiketältet. Med en gang følte jeg at høyprofilert takplater burde være enklest da tingene skal bygges 35 mil herfra oppe i fjellverdenen. Tanken er å sette opp en bjelkelinje parallelt med forgården og rett og slett legge takplatene hvilende på forgården og bjelkelinjen. Forgården har i prinsipp flatt tak, ca 7 grader og heller bort fra den tiltenkte carporten. Er dette for enkelt og rett og slett ikke holdbart? Se bilde. Med høyprofilplater, kan man da helt droppe takbjelkene eller må man ha disse, men med mindre dimensjon da, for stabilitet?
De tre stolpene tenkte jeg skulle være skrupeler 0.7m lange.

3D-tegning av et rødt hus med grunnleggende struktur for en carport. Viser mål og spesifikasjoner for byggematerialer og takvinkel.

Om du velger f.eks. Plannja 70 med tilstrekkelig platetykkelse, så klarer den å være fribærende mellom bærelinjen og husveggen, og du kan på den måten droppe taksperrene. Hvis du velger en litt kraftigere limtrebjelke, f.eks. 78x270, kan du utelate midtstolpen. Konstruksjonen må imidlertid stabiliseres med reglar mellom bærelinjen og husveggen på to steder. I påvente av at takplaten kommer på plass, trengs det en midlertidig diagonal i takets plan.

Noen anelse om dimensjon på stagningen mellom bjelkelag og husvegg? Holder det med 45x95? Trenger man kryss-stag mellom stolpene?

ltfrebac ltfrebac skrev:
Nån aning om dimension på stagningen mellan bärlina och husvägg?
Det er mest et utseendespørsmål. Jeg vil foreslå 45x145 som plasseres slik at de ligner på vindski, men under blikkanten. Ytterligere stagning av stolpene er ikke nødvendig siden blikket gjør den jobben.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.