Heisann!
Begynner å bli fristet til å bygge en balkong over en del av vår terrasse, i dag er det en liten balkong som kommer til å rives og erstattes med en større. Den vil bli bygget i et innvendig hjørne på huset, så to festepunkter blir i veggen, bredden er tenkt å bli 5100mm og dybden blir 2700mm. Jeg vil kun ha en stolpe i ytterhjørnet av balkongen, så det blir en bærebjelke med spennvidden 5100mm. Holder det med en limtrebjelke med dimensjonen 90x315 som bærebjelke, samt en limtresøyle med målene 115x115 i ytterhjørnet?

Planlegging av balkongkonstruksjon med mål 5100mm bredde og 2700mm dybde, inkludert en stolpe på 2500mm i ytterhjørnet.

Solrike hilsener Lars
 
90x315 bør være tilstrekkelig. Jeg har ikke beregnet svikten, men nyttig last på 3,5 kN/kvm pluss snølast på 3 kN/kvm er i seg selv en faktisk overdimensjonering. Stolpen kan være 90x90.
 
Hei jeg har et lignende prosjekt en balkong i et innvendig hjørne med en stolpe. 4 m spennvidde og 3 m dybde. Lurer på om jeg kunne bruke 2 stk 45x220x4000 i konstruksjonsvirke til bjelke? Om det ikke er nok med 2 stk 45x220x4000 ville det holde med 56x315x4000 eller hva jeg burde bruke for mål på bjelke synes dere?
 
Doble 45x220 er ikke nok. Limtre 56x315 er i underkant med hensyn til at bjelken er utendørs. Jeg foreslår 78x315 i stedet.
 
Takk for svaret, duger det med 66x315x4000? Det er hva jeg får tak i her i traktene? Ellers blir det bestillingsvare.
 
Det kommer ikke til å falle ned men er litt i underkant. Bestiller du den kan du få den i riktig lengde, ellers pleier lagervarianten å være 6 m lang.
 
  • Liker
Pagno
  • Laddar…
Ok takk så mye. Jeg har allerede kjøpt en 90x315 men synes den er litt klumpete å håndtere. Kan få en 66x315 av en kompis, derav mitt spørsmål.
 
90x315 er mye bedre. Bruk den.
 
J justusandersson skrev:
90x315 er mye bedre. Bruk den.
J justusandersson skrev:
90x315 er mye bedre. Bruk den.
Takk for raske svar, jeg bestiller nok da. Ha en hyggelig kveld.
 
Et spørsmål til, tenkte bruke bjelker 3000x195x45 med mellomrom på 60cm. Lurer på om det holder med 195 bjelker eller må jeg bruke 220 mm?
 
Jeg ville brukt 45x220. 45x195 blir unødvendig vinglete ved 3 meters spennvidde på en balkong.
 
Takk for svaret. Ha en fin kveld nå.
 
Hei nå har jeg bestemt meg for å utvide balkongens areal. Lurer på hvilken ytre bjelke jeg skal ta. Se gjerne bildet.
Takk for alle svar. Planløsning for utvidelse av balkong, viser detaljer som stolper, fagverk og målinger for ytre bjelker.
 
Jeg foreslår limtre 90x270 til den ytre bjelken. Doble 45x220 er ikke tilstrekkelig.
 
jeg ble anbefalt å ta 270X90 til min bjelkelag som bærer mye mer enn den ytterste kommer til å gjøre. Takk uansett for svaret. Ha en fin dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.