Hei

Vi har tenkt å bygge 4 stk kvister på et hus fra 1920-tallet. Tanken er å "bare" åpne mellom takstolene og ikke endre noe i de bærende delene. Vi har litt over 100 cm til 105 åpning mellom takstolene. Tanken er at det skal bli et hvelvet tak på kvistene, hvilke dimensjoner skal jeg velge for lekter til veggene i kvistene? Vi bor i snø sone 2. Legger ved en skisse av kvistene.

Skisse av et hus fra 1920-tallet med mål, vist med tak-kupoler planlagt på taket, inkludert dimensjoner for hver komponent.

Hvordan får man til takstoler for hvelvede tak? Jeg tenker typ at man setter sammen tre biter av litt grovere dimensjoner i en halv bue og deretter skjærer ut i riktig form.

Skisse som viser byggeprosess for takstoler til velvde tak, med stegvis instruksjon for liming av tre biter og utforming av halvbue.

Om jeg prøver meg på litt egentolkning så finner jeg på träguiden.se en tabell for dimensjoner av en yttervegg og maksimal lengde på huset der de første verdiene gir for 145*45 virke i yttervegg, noe som kunne bety at jeg kan bygge et 9,8 m langt hus. (om jeg tolker tabellen riktig)

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/vaggreglar/

Da takkupan blir 1,4*2,05 føles det jo som 145*45 nesten er litt overdimensjonert. Kunne man gå ned til 120 mm men allikevel klare å bære opp tyngdene, dog kanskje man trenger 145 for å få inn isolasjonen, selv om største flaten av takkupan vil være vinduer der jeg antar at mesteparten av varmen vil stråle ut uansett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.