Vi trenger å sette opp et nytt gjerde langs vår side ut mot en sykkelvei. Lengden blir ca 35 m.

Vi tenker et gjerde med liggende ribber samt en grind. Grinden deler opp gjerdet i ca 20 + 15 meter. Vi tenker å bruke jordbor og støpe fast stolpeskoene. Avstanden mellom stolpene er tenkt å bli 150 cm.

Vi har hjorter og rådyr som forsyner seg i hagen, og deres tilgang vil jeg begrense... Derfor vurderer vi å sette stolper som er 180 cm høye med en overligger, men bare lage ribber til maks 120 cm. Årsaken er rett og slett at vi trenger byggetillatelse hvis vi setter ribber i full høyde, har allerede sjekket med kommunen. Vi tenkte å komplettere med armeringsnett og sette klatreplanter ved en del av "hullene" som blir.

Mitt første spørsmål er hvilken dimensjon på stolper som er passende for denne lengden av gjerde? Vi vil jo at det skal stå stabilt.

Andre spørsmålet er om det vil se merkelig ut om vi rammer inn på denne måten? Tanken med overliggeren er jo litt at det skal bli vanskeligere for dyrene å hoppe over.

Om noen har gjort lignende gjerder kan dere gjerne lenke til bilder som inspirasjon.
 
Jeg tror det kommer til å se bra ut, spesielt om enkelte ruter har espalier.


Tenk på at gjerdet kommer til å ta kraftige sidekrefter. Bruk ikke stolpesko men to plintjän til hver stolpe, og bor hull som er tilstrekkelig store.
 
  • Liker
kajsalajsa
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.