Sitter og funderer på hvilke takbjelker som kunne brukes for å lage et tak over to vegger. Mellom veggene er det 5.80 m (altså innenfor hanebjelkene på respektive vegg).

Taket som finnes der i dag er gammelt og har lav helling (3-4 grader). Jeg skulle ønske å doble det til 8 graders helling.

Har lest denne lathunden, og der kan jeg finne diverse dimensjoner, men det står at maksimal takhelling er 5 grader:
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf

Kan man ikke bygge et tak på den måten med 8 graders takhelling? Må jeg i så fall bruke taksperrer i stedet eller?

Mats-S
5 eller 8 grader ... skal nok ikke spille noen større rolle. Men om du vil være på den sikre siden kan du jo legge bjelkene tettere (typ CC60cm), tabellen i lenken er jo regnet på CC 120cm. (Les fotnoten under tabellen)
Litt dyrere da, men ikke dyrere enn å begynne å lage takstoler :)

Takk for lenken, hadde ikke sett denne lathunden tidligere, SUPERBRA :-)

Et enkelt pulttak kan bygges med takbjelker som plasseres i ønsket helling. Passende helling er mest avhengig av valg av takmateriale. Med en spennvidde på 5,8 meter kreves laminert tre eller lignende om du ikke vil bygge et fagverk.

S SnickareHobb skrev:
Kan man ikke bygge et tak på den måten med 8 graders takvinkel? Må jeg i så fall bruke takstoler i stedet eller?
Jeg ville tro at de skriver så for å slippe å ta hensyn til vinkelen i sine tabeller. Med større vinkel blir bjelken litt lengre, så hvis du ligger nær grensen er det enkleste å gå opp en dimensjon for sikkerhets skyld.

Ok så kan det være forstås. Interessant at de gamle takbjelkene er ca 50x200 (uhøvlet). Det har holdt i 50 år. Ifølge tabellen kreves det minst 90x270. Men det er selvfølgelig en del margin i beregningen. Med 50x200 kan det hende taket bøyer seg litt mer enn anbefalt ved stor snølast.

50x200 er egentlig 2x8 tommer. Forskjellen mot 45x195 kan virke liten men den første har 20 % høyere ytetröghetsmoment. Legg til en høy virkes-kvalitet som nærmer seg limtre i stivhetsegenskaper. Jo flatere taket er desto større betydning får nedbøyingen, som da kan forårsake "hull" i overflaten. Større takhelling er alltid bedre også fra et konstruksjonsperspektiv, siden en større andel av taklastene da opptrer som normalkrefter i bjelkenes lengderetning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.