Hei,

vi planlegger å bygge et tett plank som er ca. 10 m langt og 180 cm høyt. Planket er tenkt å kles vertikalt med 20 x 120 bord som skrus/spikres på en innfelt spikerregel (20 x 120) oppe og nede. Stolpene er tenkt å festes med plitjern (350 mm) som støpes i papprør sammen med armeringsjern.

Mitt spørsmål er: Tror dere det blir for svakt med 70 stolper hvis man har en stolpeavstand på ca. 150 cm? Det hadde vært veldig deilig å slippe disse klumpete og uhåndterlige 95 stolper.

Takk for svar.

Håkan

Sist redigert:
Claes Sörmland
Jeg tror det holder men føles svakt for de dimensjonene. Med innfelt 34 mm regel blir det vel dessuten bare 36 mm tre igjen over 120 mm som bærer planket. Tenker på kreftene fra vind.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jeg tror det holder men føles spinkelt for de dimensjonene. Med innfellt 34 mm regel blir det vel dessuten bare 36 mm treverk igjen av 120 mm som bærer planket. Tenker på kreftene fra vind.
Beklager, jeg hadde skrevet feil tykkelse på spikerregel og bekledning. Det skulle være 20 x 120. Men som du skriver, kanskje for spinkelt likevel.

K Kvaddis skrev:
Ursäkta, jag hade råkat skriva feil tykkelse på spikerregel og bekledning. Det skulle være 20 x 120. Men som du skriver, kanskje for klent likevel.
20 mm er altfor spinkelt som spikerregel til plank

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.