Vi skal bygge ut huset vårt i henhold til tegningen nedenfor. Når jeg beregner limtrebjelken over vinduene, skal det være limtre 42x225. Samtidig er det oppgitt at sidekolonnene skal være limtre 90x90, men utnyttelsesgraden er bare 12% på disse. Burde vi ikke klare oss med vanlig regel 45x195? Se grønnmerkede regler på bildet nedenfor.
Resultattabell med spesifikasjoner for limtre; sidopelare (90x90 GL30h) og avvekslingsbalk (42x225 GL28cs) med prosentvis utnyttelse og belastningsdata.

3D-modell av husutvidelse med markerte grønne støttebjelker og rødt område for limtrebjelke over vinduer. Struktur mot eksisterende hus.

Det går ikke å kommentere uten flere opplysninger. Du har antagelig angitt parametere som begrenser appens valgmuligheter.

Uten å telle så ser det jo lang vei at du klarer deg med 45x195 som veggstendere. Dette under forutsetning av at du stabiliserer i sidelengs med f.eks. platebekledning på innsiden.

• Liker
K1983
  • Laddar…
Jeg ville ikke si at det synes lang vei, det kommer jo an på hvor høye de er, men spontant tror jeg det også. Jeg har imidlertid lært meg å ikke gi spontane svar på Byggahus forum når man kan avvente fakta. De er ikke staget i sidelengs retning, noe som er den største begrensningen. Knekkbelastningen i den svake retningen for 45x195 C 24 er ca. 15 kN ved 2 m høyde.

@vectrex & @justusandersson jeg tolker deres svar som om det er fullt tilstrekkelig med 45x195 siden jeg vil ha både osb og gips på innsiden samt liggende panel på utsiden. Dette burde jo ta hånd om knelasten i sideveis retning?

Absolutt!

• Liker
K1983
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.