Skal legge platetak av typen Plannja royal hardcoat og har tramsikker plast som undertak og cc1200 mellom takstolene.
Samt snøsone 3 Norrland men hvilken tykkelse skal man ha på bærelektene skal det være 45*70 eller 45*90 har sjekket på Plannjas hjemmeside men kan ikke finne noe svar.
Takk for hjelpen!

Plannja pleier å ha en pdf å laste ned med monteringsanvisninger, har du sett på den?

L
Skyv strølektene sammen til C/C 600 kan være 16X70, og legg 28X70 på platen da holder det, bra tykkelse å skru i, jo lavere det nye kommer desto lettere med beslagene, skorstein takrenner e.t.c. Når du legger plater, kan du ikke komme til noe under uten å rive halve taket, jeg har royal men tok trykkimpregnert til strø og bærelekt, trenger nok aldri bry meg om taket mer det er 15 år siden Royal krever en ganske nøyaktig strølegging.

L Liteavvarje skrev:
Dytt dem sammen til strølekten til C/C 600 kan være 16X70
?? på den tråkkesikre plasten ?

L
R RoBo skrev:
?? på den trampsäkra plasten ?
Er det plast så har jeg ikke sett det før, min royal er metall, stort misforståelse i så fall, men han skriver metalltak, så min tanke var på det, får se hva han sier.

Som jeg forstår dette skal jeg ha 45*90 som bærelekt. Derfor jeg spør er fordi jeg vil være sikker for snekkerne som er innleid har begynt å spikre opp 45*70 bærelekt. Føles ikke bra har hatt tidligere problemer med dem og nå blir det kanskje enda mer om jeg må påpeke at det er feil regler.

• Bruksanvisning for montering av Plannja takplater, med diagrammer for bærlekter og renoveringslekter, inkludert mål og festemetoder.
I plannjas monteringsanvisninger finnes opplysninger om egnet dimensjon på bærelekten ved ulike snøsoner og undertakstyper. I ditt tilfelle bør den være 45x95. Forskjellen mellom 45x70 og 45x95 i den svake retningen er dog ikke stor. En 70x70 er mye sterkere enn en 45x95.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Forutsatt at det ligger i snøsone 3 eller høyere så står det jo 45*95. Dog vil jeg tro at vinkelen på taket er like viktig.

R felixmartensson skrev:
Dock vill jag tro att vinkeln på taket är lika viktigt
Takvinkelen får jo effekt på snølastens størrelse. Over 30 grader så reduseres snølasten proporsjonalt slik at den er halvparten ved 45 grader.

L
Kanskje en tanke med 600 C/C fra meg på strølekten , men har de det ?

J justusandersson skrev:
Takvinkelen får jo effekt på snølastens størrelse. Over 30 grader så reduseres snølasten proporsjonalt så den er halvparten ved 45 grader.
Ja, akkurat, hvis han har 14 graders helling er det kanskje passende å ha 45*95, med 45 fungerer det sikkert bra med 45*70

Fasadtegning av en bygning med to lavere deler på 4m bredde og en høyere del på 6m bredde, takvinkel er 20 grader. Fasade mot nord og søder vises.
Takvinkelen på både høye og lave delen er 20 grader, høye delen er 6m bred og begge lave delene er 4m brede hver.

• Liker
Nilsson88
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Kanskje en tanke med 600 C/C fra meg på strølekten, men har de det ?
Ingen strølekt da taket ikke har noen rupanel, er såkalt lett undertak

Det kan jo være interessant å sammenligne nedbøyningen ved maks snølast 3 kN/kvm, c/c for takstolene 1200 mm og for bærlektene 375 mm. Retningsverdien 1/300 av spennvidden (altså 1200 mm) er 4 mm. 45x95 gir 3,7 mm og 45x70 5 mm! Man må ha godt syn for å merke den forskjellen.

L
OK jeg gir meg, for høyt skole med fribærende for meg, dere vet bedre :)
,kun med normalt tak for min del :confused:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.