Skal begynne med loftet på vårt attefallshus. Hva trenger jeg å ha for dimensjon på mellomgulvet på det tenkte loftet?
Det er 320cm bredt og 240cm dypt.
Takk på forhånd.
Skal begynne med loftet på vårt attefallshus. Hva trenger jeg å ha for dimensjon på bjelkelaget på det tenkte loftet?
[bilde]
Det er 320cm bredt og 240cm dypt.
Takk på forhånd.
Hva er det tenkt å finnes under der loftet slutter? Skal det være en vegg som kan ta last, eller skal det være åpent under?
Min magefølelse sier at du klarer deg med 45x120 (c-c 60 cm) på åsene som skal være 240 cm lange. Men deretter kreves det nok en limtrebjelke (320 cm lang) for å feste den ene enden av disse åsene i.
Hvis du legger bjelkelaget den andre veien, trengs det ingen bjelke. 3200mm er ingen lang avstand. Du må bare øke dimensjonen på gulvbjelken litt. Skal det være dimensjonert for boliglast, eller skal det holde for to personer pluss seng?
Det kommer jo litt an på hva dere prioriterer. Noen ekstra cm høyde, på bekostning av flere bjelker.
Denne tabellen er laget for boliglast, så man kan lett gå ned en dimensjon om man vil, men da må man akseptere litt mer nedbøyning over tid. 195mm med skrulimt gulvspon er mer enn tilstrekkelig på cc600mm
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.