J justusandersson skrev:
Jeg mistenkte at det var noe jeg ikke forstod! Takstolene ligger altså på lengden. En løsning er da å legge bjelker på tvers over ditt nylagte gulv på takstolene. Med en spennvidde på kun ca 3,2 m blir det rimelige dimensjoner. Eksakt hvilken dimensjon avhenger av hvor mye du vil kunne laste.
Akkurat, det eneste kjedelige med det er at det blir vanskelig å plassere lagringen, om man ikke vil legge enda et gulv på det. Samt at man taper i høyde (høyden på loftet er typ 120 cm i midten, og avtagende ut mot kantene).
Jeg redigerte innlegget med et spørsmål etter at du svarte ovenfor, hva tror du om de løsningene?

Jeg tror man skal la takstolene være i fred. Det går uansett an å lage mye kompakte løsninger med så liten spennvidde. Jeg regnet på 90x180 limtre som tåler 200 kg/kvm. Velger du stål, holder det med HEA 100 (altså 100 mm høy).

J justusandersson skrev:
Jeg tror man skal la takstolene være i fred. Det går uansett an å lage veldig kompakte løsninger med så liten spennvidde. Jeg regnet på 90x180 limtre som klarer 200 kg/kvm. Velger du stål, holder det med HEA 100 (dvs 100 mm høy).
Ok takk! Hvilken cc-avstand trenger man å legge dem på?

Jeg regnet med 1200 mm. Tettere så kan man gå ned i dimensjon.

J justusandersson skrev:
Jeg regnet med 1200 mm. Tettere så kan man gå ned i dimensjon.
Ok takk. For protokollen kommer tegning på hele takstolen, høyden er ubekreftet men omtrent riktig.

• Ritning av en takstol med mått: 2,51 m, 3,00 m bred med 1,20 m höjd. Skapad i SketchUp.
Det heller mot at jeg lar det være som det er, blir for mye kompromiss på høyden samt at gulvet allerede er lagt. Skal måle med avstandslaseren før jeg laster opp litt saker og se hvor mye det bøyer.

S Sweedbanana skrev:
Det heller mot at jeg lar det være som det er, blir for mye kompromiss på høyden samt at gulvet allerede er lagt. Skal måle med avstandslaseren før jeg laster opp litt ting og se hvor mye det buer.
Hvordan har du tenkt å løfte laste vinden, og hva er det du vil lagre til så stort besvær?
Jeg ville ikke leke med å laste disse takstolene!

B byggarätt skrev:
Hvordan har du tenkt å løfte laste vinden og hva er det du vil lagre til så stort besvær?
Jeg ville ikke lekt med å laste disse takstolene!
Det står i begynnelsen av tråden. Hva mente du med besvær?

Takk til dere som har svart hittil, spesielt Justus!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.