Hei. Har fått konstruksjonstegningene laget og konstruktøren har tegnet inn 45x245, cc400 som bjelkelag. Største spennet er 5400. Nå er det jo litt vanskelig å få tak i så store dimensjoner så mitt spørsmål er om noen kan si om det ville være mulig å gå ned i dimensjon, muligens samtidig gå opp til 70 i bredde?? Gulvet som skal ligge på er 35mm gran- og eikegulv.

Synes du skal gå gjennom K så det blir riktig. Foreslå f.eks. bytte til Kerto eller tettere plassering. Eller noen lettbjelke. Kanskje går det an å sette inn en bærelinje for å redusere spennvidden? Kan f.eks. være en H-bjelke der bjelkelaget ligger på den nedre flensen, dvs. ingenting stikker ned.

M multix skrev:
Litt nytenkning fra Rundvik i Ångermanland:

Masinite Beams: [lenke]
Kan vel knapt regnes som nytenkning lenger? De leverte i hvert fall hele stammen da jeg bygde huset mitt for noen år siden, inkludert 300 mm mellombjelkelag. Lett og prisverdig.

Det er noe som ikke stemmer, 5,4m er for lang spennvidde for den dimensjonen. Sjekk med konstruktøren igjen så det ikke blir noen misforståelser.

Det må være regnet feil. Jeg ville aldri akseptert den foreslåtte dimensjonen og c/c-avstanden med 5,4 m spennvidde. Det blir ustabilt og stor nedbøyning. Velg limtre, f.eks. 90x225 på c/c 600 mm, i stedet. Det tilsvarer omtrent 45x300 i vanlig C 24 treverk.

Ok, skal absolutt dra det med K på nytt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.