Hei,
Planlegger nybygg og vil ha åpen planløsning mellom kjøkken og spiseplass. Trenger en bjelke som tåler en spennvidde på drøyt 6,7m. Bjelken er tenkt å hvile på husets bærende vegg som går sentrert gjennom huset, samt på husets yttervegg.
Hvilken bjelke ville vært aktuell her? Verdt å nevne er at det er soverom i andre etasje som bjelken ville trenge å bære opp.
- Huset er et 1,5-plans hus.
- Snøsone 1,5
Med vennlig hilsen,
Planlegger nybygg og vil ha åpen planløsning mellom kjøkken og spiseplass. Trenger en bjelke som tåler en spennvidde på drøyt 6,7m. Bjelken er tenkt å hvile på husets bærende vegg som går sentrert gjennom huset, samt på husets yttervegg.
Hvilken bjelke ville vært aktuell her? Verdt å nevne er at det er soverom i andre etasje som bjelken ville trenge å bære opp.
- Huset er et 1,5-plans hus.
- Snøsone 1,5
Med vennlig hilsen,
Om man vil ha absolutt minimal fleks, hva ville en HEM 220 gi i nedbøyning?F fr3dd3h skrev:
Finnes det noen ulempe med å ha for grov bjelke, om den uansett bygges inn i bjelkelaget og ikke kommer til å synes?
Ulempene er at den blir dyrere, tyngre og dermed vanskeligere å få på plass.
For eksempel veier en HEM 220 ca 117kg/m
En HEM 220 får ca halve nedbøyingen sammenlignet med en HEM 180.
For eksempel veier en HEM 220 ca 117kg/m
En HEM 220 får ca halve nedbøyingen sammenlignet med en HEM 180.
Sist redigert:
En HEM 220 ville gi ca 6mm nedbøyning.
Større bjelke blir dyrere og tyngre. Så må man jo se videre nedover på opplagene som kanskje blir større og videre til platen/fundamentet som i sin tur kanskje trenger mer armering/betong etc..
Større bjelke blir dyrere og tyngre. Så må man jo se videre nedover på opplagene som kanskje blir større og videre til platen/fundamentet som i sin tur kanskje trenger mer armering/betong etc..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg synes alternativene er HEA 280, HEB 260 eller HEM 220. Det er snakk om en primærbjelke som i sin tur er opplag for andre bjelker. Ulempen med HEM utover dens vekt og pris er at den ikke lagerføres i Sverige. Jeg ville valgt en HEA 280.
Takk for synspunktene! Skal undersøke saken nærmere med denne informasjonen i bakhodet!J justusandersson skrev:
Klikk her for å svare


