Jeg skal feste en limtrebjelke (66x315) i en i-bjelke (INP 200) som i dette bildet:
Dvs en bjelkesko skal lages, som ser ut omtrent slik:
Belastningen på denne innfestingen er 13,1 kN. Dvs cirka 1,3 tonn skal hvile på bjelkeskoen.
To spørsmål.
1) Dimensjonering av denne bjelkeskoen. Hvor tykt gods trengs? Noen som har peiling på emnet?
2) Har noen tips på et mekanisk verksted i Stockholmsområdet som kan hjelpe meg å lage to slike bjelkeskoer?
Takk for tipset, men limtrebjelkens nederkant må sitte et godt stykke nedenfor i-bjelken så jeg vil ikke kutte ut så mye av limtreet. Det blir stor risiko for spalting da.
Samt at om man bare lar limtreet hvile på flensen på ene siden av i-bjelken er det risiko for at i-bjelken vrir seg.
Bråkis, du virker jo å ha ganske bra peiling på hvordan det hele skal konstrueres for å bære lastene.
Da burde du vel nesten ha kunnskapen til å beregne dimensjonene også?
Min gjetning er 4 mm plater som du sveiser sammen eller bøyer, og M10 bolter.
Men noen har vel dimensjonert stålbjelken og limtrebjelken?
Han/hun burde vel ha regnet på hvordan forbindelsen skal se ut også.
Vi her vet jo ikke engang hvilken belastning limtrebjelken skal utsettes for.
(Og jeg kan ikke regne på sånt.
men burde ikke bjelkens høyde mot stålbjelken være lik stålbjelkens liv?
Nå synes jeg det ser litt torftig ut akkurat der.)
Det der ville jeg nok la en ekte konstruktør ta en titt på. Om jeg (som ikke er mek. konstruktør) tenker rett så vil du få et vridende moment som vil dra ut den øvre enden av skruvplattan. Der tror jeg at du får en hevarmseffekt som øker strekkbelastningen slik at dine 13 kN nedover kan gi en trekkraft på oppimot 5 ganger det i overkant av skruvplåten. Men jeg kan ta helt feil.
Bråkis, du virker jo å ha ganske bra peiling på hvordan det hele skal konstrueres for å bære lastene.
Da burde du vel nesten ha kunnskapen til å beregne dimensjonene også?
Min gjetning er 4 mm plate som du sveiser sammen eller bøyer, og M10 bolter.
Men noen har vel dimensjonert stålbjelken og limtrebjelken?
Han/hun burde vel ha regnet på hvordan forbandet skal se ut også.
Vi her vet jo ikke engang hvilken belastning limtrebjelken skal utsettes for.
(Og jeg kan ikke regne på slikt.
men burde ikke bjelkeskoens høyde mot stålbjelken være lik stålbjelkens liv?
Nå synes jeg det ser litt spinkelt ut akkurat der.)
Stålbjelken har vært der siden tidligere, da huset ble bygget, nå skal det bygges ut.
Limtrebjelken er konstruert vha beregningstabeller/snart-manualer og moelvens dimensjoneringsprogram.
Belastningen blir 13,1 kN fra limtrebjelken på bjelkeskoen.
Riktig, 4mm hadde jeg tenkt også, for det føles riktig i magen, men jeg har ikke noen konstruksjonsberegning på det og ikke funnet noen tips noe sted. Jeg hadde tenkt å la laser skjære og deretter bøye en 4 eller 5 mm plate. Bjelkeskoen skal om mulig fylle hele stålbjelkens liv, det har du helt rett i.
Det der ville jeg nok la en ekte konstruktør ta en titt på. Hvis jeg (som ikke er mek. konstruktør) tenker riktig så vil du få et vridende moment som vil trekke ut den øvre enden av skrueplaten. Der tror jeg at du får en vippestangeffekt som øker dragbelastningen slik at dine 13 kN nedover kan gi en trekkraft på opp mot 5 ganger det øverst på skrueplaten. Men jeg kan ta helt feil.
Bra synspunkt. Jeg kanskje skal ta det sikre før det usikre og la min konstruktør (som har hjulpet med noen andre beregninger) ta en titt uansett. Håper ikke sommerferien har startet ennå.
Herlig. Min konstruktør mente at det der ikke trengte å være så komplisert, men at man kan nøye seg med å hakke ut limtreet og deretter bruke bandjern som man legger i kryss rundt i-bjelken.
Sveise spesialbeslag høres litt voldsomt ut synes jeg.
Jeg hadde nok vurdert to vinkelbeslag på hver sin side av din bjelke, hvis du er redd for at bjelken skal spjæres, noe den ikke bør gjøre, kan du jo trekke en gjengestang gjennom den, ovenfra og ned og forsikre deg mot spjæringen.
Man sveiser ikke beslag, punkt.
Gjør en tegning og la noen vannsjeke og bøye.
6mm tykkelse er en fornuftig dimensjon på denne løsningen.
Fyll livet i bjelken med plate i full høyde, men legg ikke hullene så nær kanten på bjelken bare.
Er stålbjelken beregnet til å tåle belastningen og det vridende momentet som limtrebjelken vil innføre på et punkt? Siden TS sier at den allerede er på plass. Den er kanskje dimensjonert for et helt annet lasttilfelle?
Er det ikke å gå over bekken etter vann? Gunnebo har mange beslag med fornuftige dimensjoner.
[lenke]
[lenke]
[lenke]
Jeg er enig, de er veldig fine. Men ingen av dem passer for innfesting på en I-bjelke. Tenk på at i en I-bjelke så fester man et beslag i livet på bjelken. Og deretter sitter flensen mye lenger ut, så beslaget må være utformet slik at det kommer ut utenfor flensen på I-bjelken.
Jeg har gått igjennom Gunnebo og Strong-Tie:s sortiment. Det som muligens funker er en kraftigere plåtvinkel om man kapper ut limtrebjelken og forhindrer den fra å spjære. F.eks. gjennom gjengestang som Torpalainen foreslår, eller som jeg skisserte her: http://www.byggahus.se/forum/byggma...imtra-i-i-balk-med-ritningar.html#post1757125
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.