Jeg planlegger å fjerne en vegg i forbindelse med renovering av kjøkkenet i vårt fritidshus. Veggen er bærende, og jeg må legge inn en bjelke. Bjelkens lengde trenger å være 3,5 m, og bjelkelaget ovenfor som bjelken skal støtte, spenner 6 m. Bruker jeg dimensjoneringsprogram for limtrebjelker, finner jeg ut at jeg trenger en limtrebjelke på 90x270 eller 65x310 mm. Rommet ovenfor (1/2 plan) er et soverom.
I mine øyne virker bjelken veldig kraftig. Hvis rommene ovenfor blir utsatt for stor belastning, og man for eksempel sleper inn tunge møbler som et piano, kan jeg forstå det, men et soverom? Er det noen som tør å vurdere hvor stor risiko man løper dersom jeg går ned til for eksempel 90x200 mm? Jeg har også forsøkt å finne informasjon om hvor mye lavere en stålbjelke vil bli med samme bæreevne som en limtrebjelke. Den blir selvfølgelig tyngre, men jeg er ivrig etter at bjelken ikke skal bygge mer enn nødvendig. Takhøyden er begrenset!
Takknemlig for om noen kan gi meg råd.
Ulf
I mine øyne virker bjelken veldig kraftig. Hvis rommene ovenfor blir utsatt for stor belastning, og man for eksempel sleper inn tunge møbler som et piano, kan jeg forstå det, men et soverom? Er det noen som tør å vurdere hvor stor risiko man løper dersom jeg går ned til for eksempel 90x200 mm? Jeg har også forsøkt å finne informasjon om hvor mye lavere en stålbjelke vil bli med samme bæreevne som en limtrebjelke. Den blir selvfølgelig tyngre, men jeg er ivrig etter at bjelken ikke skal bygge mer enn nødvendig. Takhøyden er begrenset!
Takknemlig for om noen kan gi meg råd.
Ulf
Hei!
Jeg går på ditt andre spørsmålsstilling.. En stålbjelke som skal tåle samme last som en limtredrager blir lavere. Hvor mye tør jeg ikke svare på. Bjelken som har best ytelse når det gjelder høyde/bøyemotstand er HEA-bjelke.
Det finnes en annen tråd på forumet der akkurat dette temaet har blitt diskutert inngående tidligere. Bruk søkefunksjonen.
Jeg går på ditt andre spørsmålsstilling.. En stålbjelke som skal tåle samme last som en limtredrager blir lavere. Hvor mye tør jeg ikke svare på. Bjelken som har best ytelse når det gjelder høyde/bøyemotstand er HEA-bjelke.
Det finnes en annen tråd på forumet der akkurat dette temaet har blitt diskutert inngående tidligere. Bruk søkefunksjonen.
Jeg har lett en lengre stund etter hvordan jeg skal dimensjonere en HEA-bjelke i mitt tilfelle, men med veldig svakt resultat. Limtreprodusentene gjør det lett for oss med tabeller og programmer, men for stål er det svakt med hjelpen ser det ut som.
Er det noen som har noen tips? (Jeg har søkt i alle forum, men finner ikke noe direkte som jeg kan bruke).
Mvh
Ulf
Er det noen som har noen tips? (Jeg har søkt i alle forum, men finner ikke noe direkte som jeg kan bruke).
Mvh
Ulf
Se litt her:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41757/24#24
Ingen direkte hjelp med dimensjoneringen, men litt matnyttig iallfall.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41757/24#24
Ingen direkte hjelp med dimensjoneringen, men litt matnyttig iallfall.
En 3,5m lang limtrebjelke 90x270 L40 (innendørs) kan erstattes med en HEA120. (Merk at jeg ikke tar ansvar for din opprinnelige beregning, bare oversetter resultatet til stålbjelke)
http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/2003/regelsamling_for_konstruktion.pdf
skal boliger beregnes for 2,0kN/m[sup]2[/sup] (0,50kN/m[sup]2[/sup] bundet og 1,50kN/m[sup]2[/sup] fri) Det er jo ikke meningen at neste eier skal tvinges til å forsterke konstruksjonen fordi han bruker ditt soverom til musikkrom....
/Ingeniøren
I henhold til Boverkets Bygningstekniske forskrift
http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade filer/2003/regelsamling_for_konstruktion.pdf
skal boliger beregnes for 2,0kN/m[sup]2[/sup] (0,50kN/m[sup]2[/sup] bundet og 1,50kN/m[sup]2[/sup] fri) Det er jo ikke meningen at neste eier skal tvinges til å forsterke konstruksjonen fordi han bruker ditt soverom til musikkrom....
/Ingeniøren
Takk for tipsene. Det får nok bli en HEA120 tross alt. Jeg vil verken ta ansvar for en vannseng eller et piano som kommer ned-dimpende...
Har noen opplysninger om opplagslengde for en stålbjelke kontra limtre? Limtredimensjoneringen ga 66mm opplag for en 66*315mm bjelke. Kan neppe tro at en stålbjelke krever mer, men om noen har bedre info så er jeg takknemlig.
/Ulf
Har noen opplysninger om opplagslengde for en stålbjelke kontra limtre? Limtredimensjoneringen ga 66mm opplag for en 66*315mm bjelke. Kan neppe tro at en stålbjelke krever mer, men om noen har bedre info så er jeg takknemlig.
/Ulf
Det rekker sikkert mer enn godt nok med 66m opplag. Mer kritisk er det kanskje med materialet som bjelken skal ligge på, hvor hardt er det? Er det tre, betong, tegl?bengtner skrev:Takk for tipsene. Det får nok bli en HEA120 tross alt. Jeg vil verken ta ansvar for en vannseng eller et piano som kommer ned-dimpende...
Har noen opplysninger om opplagslengde for en stålbjelke kontra limtre? Limtredimensjoneringen ga ved hånden 66mm opplag for en 66*315mm bjelke. Kan neppe tro at en stålbjelke krever mer, men om noen har bedre info så er jeg takknemlig.
/Ulf
Klikk her for å svare