Heisann!
Begynner å bli fristet til å bygge en balkong over en del av vår terrasse, i dag er det en liten balkong som kommer til å rives og erstattes med en større. Den vil bli bygget i et innvendig hjørne på huset, så to festepunkter blir i veggen, bredden er tenkt å bli 5100mm og dybden blir 2700mm. Jeg vil kun ha en stolpe i ytterhjørnet av balkongen, så det blir en bærebjelke med spennvidden 5100mm. Holder det med en limtrebjelke med dimensjonen 90x315 som bærebjelke, samt en limtresøyle med målene 115x115 i ytterhjørnet?
90x315 bør være tilstrekkelig. Jeg har ikke beregnet svikten, men nyttig last på 3,5 kN/kvm pluss snølast på 3 kN/kvm er i seg selv en faktisk overdimensjonering. Stolpen kan være 90x90.
Hei jeg har et lignende prosjekt en balkong i et innvendig hjørne med en stolpe. 4 m spennvidde og 3 m dybde. Lurer på om jeg kunne bruke 2 stk 45x220x4000 i konstruksjonsvirke til bjelke? Om det ikke er nok med 2 stk 45x220x4000 ville det holde med 56x315x4000 eller hva jeg burde bruke for mål på bjelke synes dere?