Hei. Har jo holdt på å bygge garasje i et par tre år nå. Vanlig garasje med carport foran. Jeg har valgt å isolere loftet over carporten. Hele bygget har en grunnstamme i limtre.
Det jeg lurer på nå når jeg isolerer loftet er hvordan jeg skal legge dampsperren oppe ved mønebjelken. Mønebjelken er jo 600mm og isolasjon/takåser 220mm. Jeg vil jo at resten av mønebjelken skal synes på loftet men vil jo ikke måtte kle inn den synlige delen av mønebjelken i plast. Avslutter jeg bare dampsperren ved mønebjelken eller hvordan gjør jeg det??:S
Det jeg lurer på nå når jeg isolerer loftet er hvordan jeg skal legge dampsperren oppe ved mønebjelken. Mønebjelken er jo 600mm og isolasjon/takåser 220mm. Jeg vil jo at resten av mønebjelken skal synes på loftet men vil jo ikke måtte kle inn den synlige delen av mønebjelken i plast. Avslutter jeg bare dampsperren ved mønebjelken eller hvordan gjør jeg det??:S
du skulle gjort så her. nedenfra og opp. bjelke- plast over bjelke- bord med samme bredde som bjelke- takåser. Du legger altså bare en remse (1m) over bjelken ved oppsetting. da er plasten beskyttet og uavbrutt og klar for overlapp/tape/klemmlist. nå ville jeg fuge plasten mot bjelke med klemmlist på begge sider.
OK. Jo det rette hadde nok vært som du sier å legge oven bjelke før taket ble lagt. Fug plast med klemlist?? Hvilken list som helst eller bruker man noen spesiell?
du tar en godkjent tetningsmasse, ex sicaflex, tec7 eller lignende og legger en streng etter bjelken. deretter plasten utenpå og en klemlist, rundt 11x36 eller lignende. dimensjonene skal du ikke se så nøye på da det er svenske og litt annerledes mot det du finner/ kløyver. lykke til!
Takk!
Klikk her for å svare