Hei
snekkeren som bygger vårt bad har lagt diffusjonssperre (plastfolie) bak lekter og gipsen på ytterveggen i vårt nye bad. På dette kommer tettesjiktet.

---EDIT---
Dårlig formulert av meg. Innenfra og ut vil det være følgende på denne veggen, som egentlig er et sterkt skrått tak:

Fliser
Lim
Tettesjikt
Gips
Lekt
Diffusjonssperre
Reisverk
Ru panel
Takpapp
Takklekt
Betongpanner
---EDIT---

Dette medfører jo organisk materiale (lekte) som blir innesperret mellom to diffusjonstette sjikt, og evt fukt kan aldri komme ut. Dette trodde jeg var regel 1A å ikke bryte mot.

Har jeg feil? Må jeg stoppe snekkeren før han går videre?

Milkshaken
Nei det kommer ikke til å bli for tett, tvert imot etter min mening, veggen kan puste gjennom trepanelet, og så videre ut i luften...

Beklager Milkshaken, det var veldig dårlig formulert av meg, jeg har endret min første post.

Milkshaken
Ser det,,, og jeg synes det ser bra ut likevel,,,, Men sikkert kan det høres ut som litt kaka på kaka....
;)

Men jeg forstår ikke hva du mener med at veggen kan puste ut. Materialet mellom de to tettsjiktene kan ikke puste ut noe sted, all fukt blir innestengt.

Jeg kledde en gang en sponplate med plast på begge sider og satte inn som midlertidig (...) vindu og lot den sitte for lenge. Etter ca ett år var mer eller mindre hele platen helt muggen innenfor plasten.

Milkshaken
Hva jeg kan se så har du bare plast på en side,,, Tetningssjikt skriver du,,, er det Primern det? I så fall skal det ikke være noe problem,,, fliser og fugemassen slipper igjennom liksom primern fra en side.... så det skal ikke være noe problem hva jeg kan se,,, men om noen flere snekkere ser dette innlegget så kom gjerne med synspunkter...

Nei ikke primeren.
Jeg mener våtromsmembranen med det ene (som jo smøres på gipsen) og plastfolie (diffusjonssperre) med det andre. Mellom disse to sitter det tynnpanel.

Milkshaken
Ser det fortsatt ikke som noe problem, men som en normal prosedyre.....

phulden

Det skal ikke være diffusjonssperre om det finnes et tettsjikt. Og siden du skal ha fliser så skal du ha et tettsjikt. Jeg anbefaler dessuten å ikke bruke gipsplater, men skru opp en sementbasert plate i stedet. Det kan bli problemer med gipsplatene i et våtrom med fliser. Det som skjer er at vann og fuktighet suges inn i fugene og legger seg i limet. Der tørker det ikke ut, men etter hvert trenger det gjennom tettsjiktet og det er da gipsplaten tar skade. Og det er på papiret på gipsplaten at begroingen begynner. Har man da en diffusjonssperre i tillegg så kan ikke fuktigheten ta veien noe sted. Dette tror nå mange av forsikringsselskapene vil bli neste store skadeutgift i takt med flisenes sterke fremmarsj. Også vi som driver med befaringer og opplæring (jeg er bygge-bo utdanner sertifisert av boverket) ser tendenser i den retningen.

Ta en prat med snekkeren din, og skriv gjerne hans kommentarer her på forumet.

Lykke til/Tartan

Milkshaken
Endelig fikk man nye funn,,,, som gammel snekker så bygde vi på den måten som deres snekkere gjør..... takk... phulden..

Tartan,
jeg har skrevet deg en privat melding. Jeg vil gjerne snakke med deg.

Milkshaken skrev:
Endelig fikk man nye rön,,,, som gammel snickare så bygde vi på det sättet som deras snickare gör..... takk... phulden..
Hva mener du? Er du resignert over "nye rön"?

Milkshaken

Jeg er også interessert i hva du mener. Jeg er en gammel snekker med 27 år i bransjen. Men man må oppdatere seg i takt med nye teknikker og materialer.

Tartan

Milkshaken
Standard for hvordan vi bygde var,,,, utvendig kledning, asfaboard, reisverk+ isolasjon, plast (Diffusjonssperre), 2 lag gips, tapet... Om man går ut fra det som grunnkonstruksjon.
Så hvis et våtrom var mot yttervegg så var det primer, flislim og til slutt flis...

Jeg gikk ut fra den grunnkonstruksjonen i min vurdering.

Bob_the_builder
OK. "Problemet" er at primer ikke er godkjent som tetningslag, men er bare noe som øker vedheftingen av flislimet mot gipsen. Tetningslag bak fliser består normalt sett av rullet gummimasse.

Veldig interessant tema som dere tar opp i denne tråden. Jeg synes dere skal lese på og oppdatere dere mer om Matakis diffusions åpne system som puster og har lignende egenskaper som Gortex, nemlig Halotex.

http://www.mataki.se/mataki/documents/broschyrer/halotex.pdf

Når det kommer til baderommets yttervegger hvor man har risiko for å få doble tettesjikt; Gummimembran og ÅB-plast folie. Bør man i stedet bruke et bremsende sjikt Halotex D50, som gjør at fukten kan "puste" ut gjennom konstruksjonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.