Hei! Skal gjøre om et lager til gjesterom/TV-rom som ligger vegg i vegg med frittstående garasje. Garasjebyggningen er i dag isolert med ca. 90 mm. Jeg tenkte å sette opp nye innervegger og etterisolere. Ettersom rommet skal være oppvarmet hele året, har jeg hørt at man bør ha en diffusjonssperre på varme siden av isoleringen, eller maks 1/3 inn.

Jeg har litt utenpåliggende elektrisitet på nåværende lagervegg som jeg tenkte å be elektrikeren dra om eller sette opp koblingsbokser så man kan få tilgang til koblingene senere. Fikk rådet om å ikke sette diffusjonsplasten rett mot den nåværende sponplateveggen.
Vet dog ikke helt hvilken rekkefølge jeg skal gjøre dette i. Hvordan ville dere gjort det?

1. Sette 25 mm lekter for luftspalte, be elektrikeren ta bort all elektrisitet og deretter sette plasten mot den. Deretter legge 45 mm lekter på den første (totalt 70 mm) og dra den nye elektrisiteten med bokser i de nye innerveggene, isolere + overflate (sannsynligvis gips). Kanskje dyr og omstendelig løsning, men hvor plasten blir mer beskyttet.

2. Legge opp 70 mm lekter direkte og skjære ut for elektrisiteten som sitter nå og hvor også elektrikeren har tilgang til å legge nytt. Så på med isolasjon og plast nærmest gipsen. Den enkleste løsningen for meg. Men hver gipsskrue vil perforere bygget plasten selv om jeg selvfølgelig treffer lektene.. Fordelen er at jeg kan sette i gang med en gang nå og kanskje slipper å ta bort hver eneste elektriske kabel som ligger der, de blir uansett ganske godt beskyttet uten fleks.

Til slutt 2 enkle spørsmål.

En av veggene (den rett frem på det ene bildet) er fri for elektriske installasjoner, relativt rett og har garasjedelen bak seg. Hadde ønsket å ikke måtte legge lekter på den i det hele tatt, men la den være som den er. Men antar at jeg må plastre inn også den for at rommet skal bli riktig? Risikerer fukten ellers å gå inn i den veggen? Og hvis jeg må bruke plast, trenger jeg da luftspalte, eller kan jeg trykke den fast direkte mot eksisterende vegg?

Hadde en snekker her som sa at det kanskje ikke engang trengs diffusjonssperre i dette rommet på 12 kvadrat med det bruksområdet vi har tenkt. Det hadde jo selvfølgelig løst alle mine problemer hvis jeg ikke trengte plasten. Men antar at det er dumt å ta en sjanse?

• Uinnredet rom med trepaneler på veggene og synlige takbjelker, byggeutstyr og materialer på gulvet, inkludert en stige og sag.
  • En vegg i et uferdig rom med synlige ledninger og trepanel. En stor treplate står lent mot veggen, og en arbeidslampe henger fra taket.
Sist redigert:
Hopp over plasten helt, gjør ingen nytte, kommer bare til å bli slitsomt å fikse. I nye hus med andre varme- og ventilasjonssystemer er det viktigere med tett plast, spesielt i baderom hvor det er mye fukt, for deg, ikke i det hele tatt! Lykke til med byggingen.

Janathan79 håper du har rett. Ville vært veldig deilig å slippe å tenke på det. Med tanke på at garasjen er vegg i vegg, kanskje jeg også kan ha en ventilasjonsåpning derimot (foruten ventilasjonen i yttervegg). For å få ut eventuell fukt fra varmen...

Rommet vil varmes opp med oljefylt elektrisk radiator på 1000w.

Ventil mellom gjør ingen direkte effekt og det er ikke sikkert at det blir en avtrekkseffekt avhengig av hvordan resten av husets ventilasjonssystem ser ut. Du kan få duft fra garasjen til det nye rommet i verste fall :(

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ventil mellom gjør ingen direkte effekt og det er ikke sikkert at det blir en avluftseffekt, avhengig av hvordan resten av husets ventilasjonssystem ser ut. Du kan få lukt fra garasjen til det nye rommet i verste fall :(
Ok.. Ja kanskje det holder med 1-2 freshventiler i yttervegg. Har tenkt å begynne med en med 120 mm rør.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.