Hei hei,

Har et eldre hus som har blitt etterisolert på utsiden slik at den totale tykkelsen på veggen er ca. 18 cm. Skal på innsiden fjerne gammel tretex og erstatte denne med gipsplater som så skal tapetseres og males.
Spørsmålet mitt er: I dag har vi ingen diffusjonsplast i huset, bør jeg sette denne innenfor gipsen eller hoppe over å sette plast? Jeg kommer jo til å skru hver 20. cm i gipsen = mange hull i plasten.
Vil også legge til at etter etterisoleringen har vi satt inn en friskluftsventil i hvert rom, bortsett fra på kjøkken og bad, hvor vi har avtrekk.

Hvordan ville dere ha gjort det?

mvh // Y

Dere kan vurdere å sette inn vindtett, diffusjonsåpent, vev i stedet for plast, det blir en litt mer tilgivende konstruksjon enn plast, når man ikke kan få det 100% tett i alle skjøter (vegger, bjelkelag mm).
Den største fuktvandringen ut i veggen kommer via luftlekkasje, en mindre del kommer via diffusjon, så sats på å stoppe luftlekkasjen med en vev.

Jeg ser ikke noen grunn til hvorfor du ikke skulle kunne bruke noen diffusionsplast på dine yttervegger.

Et alternativ kan kanskje være at du tar bort tretexen, legger diffusionsplasten direkte på veggen, og skrur fast 45*45 stående på c/c600,
(benytt anledningen til å rette opp veggen om den er skjev og krokete)
legger inn en 45 isolering, så legger du på OSB plater som du deretter setter gipsen på, eller legger gipsen direkte på stenderne, det er et alternativ jeg kan tenke meg, om du ikke vil ha en 45 isolering på innsiden men vil legge gipsen direkte på veggen vet jeg ikke helt hvordan du skal gjøre for å unngå alle skruehullene i plasten.

Ulempen med ovenstående idé er vel at du må flytte ut stikkontaktene om du har noen sånne på veggen, også foringene rundt vinduer og dører trenger å fikses.

//Noen andre som har noen bedre synspunkt/idé?:blushing:

Forresten...
Er det noen som kan svare på hva man gjør med strømmen hvis man gjør på den ovennevnte måten, kan man flytte ut stikkontaktene på en smidig måte eller hvordan fungerer det?:rolleyes:

//MVH

Å tilleggsisolere innenfra har vi ikke plass til :-(. Vindtett, er det samme duk som man har på utsiden?
Tillegg skal også at vi har innvendige vegger som består av 17mm rupanel. Burde ikke rupanelen hindre diffusjonen noe??
Konveksjonen føles litt lettere å utbedre gjennom nøye tetting mellom gulv/ vegg/ tak/ hjørner tilkoblinger.

mvh Y

Her er noen verdier på dampgjennomtrengningsmotstand for noen materialer,
angitt i [10^3 s/m] for ulike tykkelser.

Polyuretanfilm 0,2mm > 2000
Furupanel 25mm = 7-125
EPS 100mm = 71-111
Mineralull 100mm = 8-12
Lettbetong 100mm = 21-48
Betong 100mm = 50-81
Krav for tett sjikt i våtrom =1000
(tror det er siste kravet for våtrom, de endres jo av og til...)

Råsponten hindrer nok ikke diffusjonen i særlig grad,
så lenge du ikke maler den med tett maling...

Sist redigert:
ok, interessant. Vi skal sette gips (og evt. OSB-plate) på råsponten + tapetsere + male. Vet du hva dampgjennomgangsmotstanden er på gips?
Jeg har en følelse av at jeg har lest om en spesialmaling akkurat når det gjelder diffusjon, noe du kjenner igjen?

mvh Y

Dampsperremotstanden er temmelig uinteressant egentlig. Det som forårsaker problemer med fukt er hovedsakelig konveksjon og ikke diffusjon. Konveksjonen stopper du like bra med vindsperre eller en godt sparklet gipsvegg.

frhe; Ok føles litt som to skoler der det er lett å føle seg oppgitt...
Snakket nettopp med Isolver og de sa å absolutt sette diffusionsplast. Selv om jeg som i mitt ev tilfelle da kommer til å sette den på råspontvegg og deretter skru vegggips (skruer hver 20 cm). Dette selv om det ikke skulle bli "helt" tett så kan det ikke bli verre enn å ikke ha en diff.spärr.

Hva mener du når du sier at dampmotstanden er uinteressant??
Er det bare Konveksjon som skaper fuktproblemer i konstruksjoner?

mvh Y

Ifølge SP har man i tester sett at det i særklasse viktigste for å unngå fukt på loft er konveksjonen, og man mener at diffusjonen står for en ubetydelig del av fuktproblemene. Å hindre strømning av varm luft er således det viktigste, og det gjør man like bra uten plast.

Men fukt i vegger da? I en yttervegg har man jo et vindsperre mot den kalde siden, noe som i mine tanker gjør veggen tettere, vanskeligere for fukt å tørke ut. På loftet har du isolasjon og ikke noe mer, mao luftigere og eventuell fukt tørker ut lettere. Kan legge til at jeg ekstremt motvillig kommer til å sette plast, ettersom jeg ikke tror at jeg kan få det helt tett (har dessverre ikke bestemt meg enda). Forsøker å skape frie veier for luften gjennom ventiler og holder inne trykket nede, vurderer å sette inn en Pax-vifte som alltid går, for å skape undertrykk.

Mvh Y

Enig med frhe, sats først og fremst på å få vegger og tak lufttett fra innsiden.
Dette kan du gjøre like bra med duk som med plast...

-Bygger man nytt i et klima hvor AC ikke er aktuelt om sommeren;
så bygg med plast, men vær først og fremst nøye med å få det ordentlig tett.

Har tenkt å montere en OSB-plate før gipsen for å blant annet utjevne eventuelle ujevnheter i råsponten. Hvis jeg deretter setter gipsen med forskjøvne skjøter og er veldig nøye med å tette i hjørner samt tak-/gulvtilkoblinger, så burde vel dette stå imot konveksjonen?

Har dere noen eksempler på vindvevsprodukt??

Mvh Y

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.