Nå har jeg prøvd å lese meg opp, men det føles som at det krever noen ekstra år i bransjen eller noen studiepoeng til.
Jeg holder på å bygge ut hytta vår på landet med 15m² og har kommet til punktet hvor vi skal isolere.
Huset er en liten sammenblanding med spon på noen deler og steinull/glassull på noen deler.
Det er montert, ikke på bildet dog, vindsperre på rammen for å bedre tåle regnet nå på høsten, og jeg tenkte å bruke dampbrems på innsiden.
Nå kommer vi til spørsmålet, fungerer det å bruke vanlig tradisjonell og billig steinull?
Den vil ikke være oppvarmet, ikke engang grunnvarme når vi ikke er der, så hvordan vil fuktigheten og duggpunktet være når vi vel kommer dit og begynner å fyre?
 
  • Byggeutvidelse på rød hytte med stillas rundt, synlig trekonstruksjon og sag på stativ, omgitt av grønt løvverk.
Vet at cellulose og trefiberisolasjon er ypperlig til dette men det er likevel 3 ganger prisen. Vil ikke heller skape verdens herligste hotell for musene som trives i glassull.
Har hørt at man ikke skal plastre om man ikke skal ha det oppvarmet hele tiden.
 
Hvor tykk isolasjon blir det?

Når det gjelder gnagere, hvis du bygger som hus skal bygges, luft- og gnagertett med solide materialer, så er det ingen problem. :)
 
Tilbygget er 120 mm bjelker og resten av huset er typisk 95. Tanken er å tilleggsisolere den når det paneles om.
 
Da er det ikke så tykk isolasjon. Det betyr at fuktighet relativt lett kan vandre inn/ut. Tidsfaktoren på hvor raskt fuktighet kan ventileres bort/tørke ut fra en konstruksjon er avgjørende for risikoen for mugg.

Mineralull tar ikke opp vann, så det blir stenderverket/trematerialene og inner- og yttervegg som gjør det. Hvis konstruksjonen ikke er fuktsperret, kan fuktighet vandre både inn og ut av veggen. Det vil si at hvis veggen blir fuktig, kan den tørke ut både innover og utover. Dette forutsetter en viss ventilasjon innvendig selv når ingen er der.

Så avhenger det av hvor mye fuktighet som genereres innvendig. Det er direkte proporsjonalt med antall individer innendørs, samt matlaging, dusjing og vasking, og også hvor godt ventilasjonen fungerer.

Min oppfatning er at det bør fungere greit med 15 cm mineralull, selv om tre-/plantebasert hygroskopisk isolasjon anses bedre. Forutsatt at fuktbelastningen ikke er unormalt høy.
 
120 mm går bra å blåse med cellulosa. Da får du en kompakt isolasjon uten glipper på kjøpet. Jeg hadde tidligere et attefallshus med dampbrems og cellulose. Sto kaldt størstedelen av vinteren uten at det noensinne gikk å kjenne tilstymmelsen til sommerhyttevond lukt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.