Y
Mange ser ut til å bruke MDF eller hva det het som grunn, deretter 13 mm gips... men holder en tynn MDF for at man skal kunne montere ting uten plugg?

* Hvor tynn kan den være... tar dere 120 plater... deretter 60 gips? Eller 120 av begge, bare at dere tenker på hvor skruene sitter så de ikke krasjer?

* Limer dere noe, og hva slags lim bruker dere?
Akkurat det å lime føles skremmende, men nødvendig ellers vil det vel høres merkelig ut...

* Er det bare fordeler og ingen ulemper utover de ekstra kostnadene?
* Holder en 6 eller 8 mm board?

Er det OSB på vegg du mener?

Y
ja det kanskje var OSB alle pratet om.. men festene, de er jo 11mm tykke... da får de jo bli renoveringsgips på 6mm istedenfor ellers blir det jo ingenting igjen av rommene... :(

Mdf høres i mine ører veldig dyrt ut som underlag. Husprodusentene bruker ofte tynn råspont, sponplate eller osb-plate. Det virker overflødig å lime mellom gips og plater. Det går aldeles utmerket med 120 gips oppå, men det skader kanskje ikke om du forskyver skjøten en halv plate.

Jeg hadde nok ikke skrudd/spikret den nedre platen så tett, men heller valgt å bruke lengre gipsskruer som går gjennom begge platelagene og inn i reisverket.

Ikke glem at hvis du har noen krav til lydisolasjon, er det gips som gjelder. Normalt er det vel å ha minst 13mm på hver side, men gjerne 2x13mm.

Jeg brukte OSB bak gipsen på de veggene jeg visste at jeg kanskje skulle montere noe tungt, f.eks. en flat-TV. Billig materiale!

Y
Finnes det osb som er tynnere enn 20?

Kontra med; er det noen mening med 20mm + 6mm renoveringsgips?

Yrrol skrev:
Finnes det osb som er tynnere enn 20?

Kontra med; er det noen mening med 20mm + 6mm renoveringsgips?
Du skriver jo selv at de er 11mm. Hvor fikk du 20 fra?

Y
Oi, jeg holder på og sammenligner alt fra antennekabler, nettverkskabler og forskjellige veggplater så det blir snurrende :)

Hei!

Kanskje jeg misforstod, men hvorfor bruker du ikke bare plyfa gips (evt. renoverings gips)?

Angående mål så bruker du 900 underlag og så forskyver du ytterste laget med 450 så blir alt fryd og gammen? d^_^b

MVH!

Y
Jeg liker faktisk tanken på å blande materialer... Tror på teorien om at forskjellige materialer stopper ulike typer lydbølger..

Og så er jeg så usikker når det kommer til å bruke riktig plugg osv, så det hadde vært deilig å slippe det...

Byggingenjören skrev:
Hei!

Kanskje jeg misforsto, men hvorfor kjører du ikke bare plyfa gips (evt. renoveringsgips)?

Når det gjelder mål, så kjør 900 underlag og deretter forskyver du ytterste laget med 450 så blir alt fryd og gammen? d^_^b

MVH!
Et annet alternativ er å legge første laget (OSB) og deretter stille gipsen. Da trenger man ikke bry seg om hvor stenderne er når man skruer gipsen, men det holder å skru den i OSB-platen :)

Y
men 6mm gips oppå... er det for tynt så det bare blir dritt ut av det eller fungerer det?

det vanligste er vel 11 eller 12mm osb og deretter 13mm gips (for noenlunde lyd og brann beskyttelse). Blande inn mdf i dette virker dumt og dyrt som sikkert mange er enige i.

Her har du en liten veiledning om hva du kan trenge:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659

Ser man til prisen så gir OSB best bæreevne per krone. Mens plywood har visse andre gode egenskaper.

Her kan du sammenligne beijers priser. Det går jo an å komme billigere unna!

Sponplate 12 mm 36:50 kr/m2
OSB 11mm 47:50 kr/m2
Konstruksjonsfiner 12mm 5-ply 73 kr/m2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.