OK, nybegynner her med et stykke prefab hus å flytte inn i.
Ytterveggene består av 13mm gips og 11mm plyfa. Jeg skal slå opp et veggoppbevaringssystem (Algot fra IKEA) i min innebygde garderobe, men er et stort spørsmålstegn når det gjelder plugg og skruer. I stenderne antar jeg at jeg "bare" borer inn vanlige treskruer. Men skal jeg bore og plugge der jeg har gips & plyfa? Hvilken plugg og hvilken skrue i så fall?
Takk for hjelpen
Ytterveggene består av 13mm gips og 11mm plyfa. Jeg skal slå opp et veggoppbevaringssystem (Algot fra IKEA) i min innebygde garderobe, men er et stort spørsmålstegn når det gjelder plugg og skruer. I stenderne antar jeg at jeg "bare" borer inn vanlige treskruer. Men skal jeg bore og plugge der jeg har gips & plyfa? Hvilken plugg og hvilken skrue i så fall?
Takk for hjelpen
Lengden kan være bedragersk å se på kun. I ditt tilfelle bør du sørge for at du har gjenge på skruen ved din plywood. Skader jo ikke ved gipsen heller men din plywood vil ta all belastning. Tilpass hodet til det du skal sette opp med.
Det blir kjempebra! Tenk på å ikke dra for hardt hvis du bruker maskin, er du usikker er det bedre å håndskru den siste biten til du lærer deg det. Drar man for hardt så løsner trefibrene i hullet og skruen fester dårlig.
Å bruke momentinnstillingen på skrumaskiner kan være ganske vanskelig. Det er lettere å snike inn siste biten i stedet, da kjenner man når skruen er i bunnen, og akkurat da slipper man "gassen"
Eller skru for hånd den siste biten som corre foreslo.
Eller skru for hånd den siste biten som corre foreslo.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Enig. Bruker aldri momentinnstillingen
Medlem
· Västernorrland
· 9 innlegg
Jeg har også et spørsmål om skruer og plugger.
-hva er egentlig en universal plugg? Altså, er det universalt med hensyn til skruen eller hullet man lager med boret? Noe som uansett ikke høres korrekt ut... (hvis pluggen kunne tilpasses i form og størrelse da hadde jeg forstått hvordan den var "universal")
-jeg har en plugg som er 3 cm lang og en skrue som er 3,5 cm lang, fungerer det? Jeg snakket med en venn som sa at det er ok at skruen er lengre enn pluggen, til og med at det foretrekkes da det får bedre feste... Er det sant?
-hva er egentlig en universal plugg? Altså, er det universalt med hensyn til skruen eller hullet man lager med boret? Noe som uansett ikke høres korrekt ut... (hvis pluggen kunne tilpasses i form og størrelse da hadde jeg forstått hvordan den var "universal")
-jeg har en plugg som er 3 cm lang og en skrue som er 3,5 cm lang, fungerer det? Jeg snakket med en venn som sa at det er ok at skruen er lengre enn pluggen, til og med at det foretrekkes da det får bedre feste... Er det sant?
Medlem
· Västernorrland
· 9 innlegg
"Normalt sett SKAL skruen gå lenger enn pluggen."
Men det gjør den jo i så fall; med 5 mm. Men det er fortsatt ikke tilstrekkelig mener du?
"Så 35mm til 30mm plugg høres noe kort ut, skruen skal vel passere godset på det som skal festes også?"
Og det gjør den også. Naturligvis.
Men det gjør den jo i så fall; med 5 mm. Men det er fortsatt ikke tilstrekkelig mener du?
"Så 35mm til 30mm plugg høres noe kort ut, skruen skal vel passere godset på det som skal festes også?"
Og det gjør den også. Naturligvis.
Klikk her for å svare