11.278 lest ·
10 svar
11k lest
10 svar
Det sprekker hele tiden når jeg sparkler listverk
Hei,
Jeg renoverer min gamle leilighet fra århundreskiftet med tidstypiske dype vindusnisjer/speil. Nå har vi satt nye vinduslister og sparklet kanten mellom nisjen og listen. Jeg bruker Nordsjö snickerisparkel som skal være såkalt lateksbasert. Det sier de på byggevarehuset skal fungere utmerket. Bortsett fra at den sprekken som er mellom nisjen og listen sprikker hele tiden. Se vedlagt bilde der jeg har markert med pilen hvor det sprekker. Merk at det sprekker rundt hele vinduet altså.
Nå har jeg sparklet og pusset 3 ganger, og hver gang jeg kommer tilbake dagen etter, går det en sprekk. Listene er satt på av en snekker med pl400 og deretter har han satt inn spiker med en spikerpistol koblet til kompressor. Han har satt i ekstra spiker, men det hjelper lite har det vist seg.
Hva gjør jeg i dette tilfellet? Jeg har kjørt meg helt fast ser det ut som. Man vil jo ikke ha sprekker i en nyoppusset leilighet.
Takker for svar.
Jeg renoverer min gamle leilighet fra århundreskiftet med tidstypiske dype vindusnisjer/speil. Nå har vi satt nye vinduslister og sparklet kanten mellom nisjen og listen. Jeg bruker Nordsjö snickerisparkel som skal være såkalt lateksbasert. Det sier de på byggevarehuset skal fungere utmerket. Bortsett fra at den sprekken som er mellom nisjen og listen sprikker hele tiden. Se vedlagt bilde der jeg har markert med pilen hvor det sprekker. Merk at det sprekker rundt hele vinduet altså.
Nå har jeg sparklet og pusset 3 ganger, og hver gang jeg kommer tilbake dagen etter, går det en sprekk. Listene er satt på av en snekker med pl400 og deretter har han satt inn spiker med en spikerpistol koblet til kompressor. Han har satt i ekstra spiker, men det hjelper lite har det vist seg.
Hva gjør jeg i dette tilfellet? Jeg har kjørt meg helt fast ser det ut som. Man vil jo ikke ha sprekker i en nyoppusset leilighet.
Takker for svar.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 innlegg
Tre er som kjent et levende materiale, noe som betyr at det ekspanderer og trekker seg sammen avhengig av temperatur og fremfor alt luftfuktighet. Mjukfog er løsningen for deg, helt klart.
Medlem
· Älvsborg/Göteborg
· 235 innlegg
eller å ikke sette fôringer kant i kant med smyg / nisje.. dra dem ut noen mm. så er saken ute av verden.. det vil aldri bli "usynlig" mellom fôringer og smyg hvis man setter dette kant i kant.. da det er 2 forskjellige biter som beveger seg forskjellig = sprekker! Det burde din snekker vite..
Medlem
· Västmanland
· 2 088 innlegg
Det kan fungere med å lime sammen fôringen med kanten på smygen med skikkelig trelim. Men da skal det være umalte flater før limingen selvfølgelig.
Det har fungert for meg.
Det har fungert for meg.
Jeg har slitt en del med dette, fast i et teglhus med dype nisjer. I et vindu satte jeg supersparkel (noen 2-komponents plastic padding) som vel får bygningsbevareren til å gispe. Sparklet deretter over det med vanlig snekkersparkel. I kommende nisjer kommer jeg i stedet til å sette latexfug i de dype sprekkene i selve vindusbrettet, med vanlig snekkersparkel ved listene, og deretter, ifølge tips jeg har fått fra flere malere, mikrolitvev som limes fast med tapetlim helt ut til kanten. Får vel rapportere resultatet senere...
At det sprekker så raskt virker dog litt merkelig, for meg tok det et år før man kunne se hårfine sprekker som jeg faktisk kan leve med (i det vinduet der jeg ikke satte mikrolit
/A
At det sprekker så raskt virker dog litt merkelig, for meg tok det et år før man kunne se hårfine sprekker som jeg faktisk kan leve med (i det vinduet der jeg ikke satte mikrolit
/A
Jeg er ikke enig.Tobbefonsterfixare skrev:
Jeg har MDF i smygen og deretter foring som jeg spikrer med dykkert + limer med vanlig trelim. Jeg limer langs hele MDF-flaten og dessuten mot vegg samt i endene på foringene. Etter liming og grunning sparkler jeg med snickersparkel. Det blir "usynlig" og holder. Det burde en vindusfikser vite....
Der jeg har glemt å lime blir det sprekker før eller siden. Der jeg limer holder det og jeg slipper sprekker.
Mykfug ser jeg som en nødløsning (som jeg kommer til å måtte bruke der jeg har glemt å lime).
Jeg har samme løsning på alle dørkarmer i hele huset. Limte gerden og resten med en bra trelim, spikret ganske glissent med dykkert. Tror ikke det finnes en eneste sprekk i noen karm ennå, 10 år etter. Gjorde det samme i gerderne med taklistene, men jeg vet om et par steder jeg glemte å lime. De synes.....
Latexfug ser jeg også bare som redning for sprekker m.m. PL400 er kanskje praktisk fordi det tørker raskt, men det vet ikke kattene om det er så bra på sugende overflater som tre. Riktig trelim hadde jeg foretrukket.
Deretter er det riktig som andre allerede har sagt - om det sprekker en gang så er det ingen vits i å sparkle flere ganger med "død" sparkel - det vil fortsette å sprekke.
Latexfug ser jeg også bare som redning for sprekker m.m. PL400 er kanskje praktisk fordi det tørker raskt, men det vet ikke kattene om det er så bra på sugende overflater som tre. Riktig trelim hadde jeg foretrukket.
Deretter er det riktig som andre allerede har sagt - om det sprekker en gang så er det ingen vits i å sparkle flere ganger med "død" sparkel - det vil fortsette å sprekke.
Takk for alle svar. Jeg brukte som sagt Nordsjö snickerisparkel som skal være lateksbasert, men fungerte ikke så bra. Så jeg byttet til et annet merke som gjør lateksbasert finsparkel og det har vist seg å fungere litt bedre. Dvs, det blir fortsatt sprekker, men nå er de mye tynnere, men som likevel går langs med.
Om jeg skal oppsummere alles råd, skal jeg dra på et tynt lag av akryllateks med pekefingeren typ, eller skal jeg dra på trelim eller noe annet? Det føles som man må gjøre noe, for ikke kommer vel fargen til å trylle bort sprekken om jeg drar på den?
Om jeg skal oppsummere alles råd, skal jeg dra på et tynt lag av akryllateks med pekefingeren typ, eller skal jeg dra på trelim eller noe annet? Det føles som man må gjøre noe, for ikke kommer vel fargen til å trylle bort sprekken om jeg drar på den?
Trelimet skulle inn mellom tredelene ved monteringen for å ha nytte. Å i etterkant påføre det utenpå hjelper ikke, og det er nok ingen som mente det heller.
Den eneste løsningen nå tror jeg muligens er å legge en latexfog og deretter male på den.
Den eneste løsningen nå tror jeg muligens er å legge en latexfog og deretter male på den.
Det kan også skyldes at salingsbrettet, hvis det er i furu vil si, ikke var ordentlig tørt når det ble montert. Har dere satt inn et brett direkte fra trelasthandelen kan det sikkert krympe 5mm i bredden noe som gir sprekker mellom fôret og brettet (nisjen).
Klikk her for å svare