I programmet om Berzeliusgården (2019) ble det bygget en virkelig lang grind i tre. Jeg har like stor åpning inn til carporten og hagen min. Jeg forstår ikke hvordan en slik grind kan lages så den ikke blir tung og uhåndterlig :thinking: ?

Det gjelder vel bare å ha bra hengsler og at den blir stiv? Uhåndterlig blir den i viss grad, men en (halv) dør til en høylåve veier vel betydelig mer antar jeg.

Har ingen anelse om hvordan den ser ut, men vanligst er vel at man setter hjul på den?

Anna_H Anna_H skrev:
Har ingen anelse om hvordan den ser ut, men vanligst er vel at man setter hjul på den?
Ja, det funker nok bedre. Bør nok være solide hjul i så fall, i det minste hos meg som har ganske grov diabasgrus på oppkjørselen.

Trehageport med kraftige steinstolper og V-forsterkning foran et hus.
Grinden hadde en kraftig steinstolpe og forsterket med en V, så den fungerer sikkert uten noe hjul.
En slik glissen grind laget av tettvokst virke blir virkelig stabil.

• Liker
yonna og 2 andre
  • Laddar…

Beste svar

Jeg har laget samt reparert/korrigert en del større grinder og porter. Var nødt til å kikke på programmet for å se hvordan den så ut.

Jeg er enig med det ovenstående at den er glissen, så vekten er jo ikke så fryktelig høy. Dog er jeg faktisk litt skeptisk til at den vil holde seg slik perfekt over tid. Jeg pleier å anbefale å avstive med en vaier som settes fra det ytre nedre hjørnet til det indre øvre hengslet, med strekkfisk så man kan justere etterhvert. Vaieren pleier man kunne skjule med skråavstivningen, men ikke akkurat i dette tilfellet siden man satte en V i stedet, noe jeg kan forstå for det synes jeg også ser bedre ut på en grind av akkurat de proporsjonene.

Så lenge grinden sitter "som den skal" og ikke henger seg, og stolpen er 100% fast og ikke bøyer seg/vrir seg og man har gode/riktige hengsler er det ingen som helst problemer med å manøvrere en veldig stor/tung port uten stor anstrengelse.

Vi har verkstedsporter på jobben som veier flere hundre kg, må bruke truck for å løfte dem på/av. De er ekstremt stive, sveiset av 80mm firkantrør, og hengt opp på hengsler som er lagret både radiært og aksielt. Det er ingen problem å flytte/åpne/lukke disse med bare en finger, ok, det går ikke raskt i det tilfellet, siden det er mye masse å akselerere og stoppe, vil man åpne/lukke raskt må man jo ta i mer, og det er ikke noe man bare smeller igjen som hagegrinda. Men poenget var vel at det virkelig ikke er noe problem å ha en verken stor eller tung grind hvis den bare er riktig utformet. Vindfanget er vel det man trenger å være mest bevisst på når den begynner å bli stor.

• Liker
yonna og 2 andre
  • Laddar…
Ser vel nesten et større "problem" i at en slik grind i ett stykke trenger en sammenlikn stor plass når den skal åpnes, og at man må gå flere meter når man åpner den. :rofl:

Grinden i programmet er laget likt den som fantes der før og som de så på et foto.
Smiidde lange hengsler og de langsgående plankene tappet inn i de horisontale.
Jeg tror den kommer til å holde og fungere lenge, uten justeringer.

Ja den kommer til å holde lenge, og fungere lenge sannsynligvis. Men jeg tror den vil henge litt med tiden, det er jo tross alt "bare tre". Men det spiller jo ingen rolle i dette tilfellet. Man har ingenting å feste øynene direkte på som gjør at man ville legge merke til om den ikke lenger for eksempel "linerer" med gjerdet eller lignende. Og lås/haspe-anordning er jo helt tilgivende/upåvirket hvis den henger litt. Verre når det sitter skyvebolter, eller andre veldig høydeavhengige låser. Det siste man vil ha er en grind man må løfte opp hver gang man skal lukke den.

• Liker
thomas33
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.