Sittställning
Hei

Jeg er helt grønn og treg, på ordre fra min kone må jeg finne ut om jeg kan rive disse veggene.

Tydeligvis må jeg sette i gang direkte! Så jeg begynner her og ser om noen vet hvor jeg kan begynne med tigersagen!

Jeg vil rive de som er markert med rødt og eventuelt den blå..det er jo så fint med åpen planløsning har jeg fått vite.

Jeg vurderer også å åpne opp taket i stuen tydeligvis, tips?

Noen som har en god gjetning på hvordan dette kan gjennomføres?

• Byggplan viser et hus med røde kryss på vegger som skal rives for å skape en åpen planløsning, samt blå markering på en annen vegg.
Den røde er sikkert bærende, men ikke den blå.
Skal den røde bort, må den bæres av med en bjelke (limtre eller stål).
Å åpne opp taket krever ombygging av takstolene.
Alle jobbene krever at noen som vet hva han driver med får regne på det.

BirgitS
Med tanke på at det er fagverkstakstoler burde ikke heller den røde være bærende.

Når det gjelder å åpne taket så er vel ikke fagverkstakstoler så pene å se på.

• Liker
Boholmen og 2 andre
  • Laddar…
Fordi huset har fagverkstakstoler er i prinsippet ingen innervegger i første etasje bærende.

• Liker
RoBo og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
Når det gjelder den blå veggen, så hvis man ikke har noen vegg mellom ytterdøren og kjøkkenet, vil sand, grus etc. fra skoene spre seg inn på kjøkkenet. Ønsker man å åpne opp men unngå skitten, kan man ha en vegg som bare er noen meter høy mellom rommene.

• Liker
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Bra idé med liten vegg der! :)

Jeg har lest litt rundt og det skal vel være selvbærende i mange tilfeller når det ser ut som vårt. Ifølge de forrige eierne hadde det vært en serveringsluke i den røde veggen, om det nå kan påvirke noe...

Ellers blir det vel å hyre inn noen som kan sånt her, hva heter de?

Ellers er det å sette saga og kjenne om det nyper er et tips jeg har fått.

BirgitS
Justus kan du nok stole på, men det er klart at det kan være bra med noen som ser huset i virkeligheten, og i så fall er det en bygningsingeniør du vil engasjere.

Å kjenne etter om det napper i saga er ikke et godt tips. De største taklastene oppstår på grunn av snø. Uten snø er den typen test meningsløs.

• Liker
kest
  • Laddar…
Sittställning
J justusandersson skrev:
Å føle etter om det nyper i sagen er ikke et godt tips. De største takbelastningene oppstår på grunn av snø. Uten snø er denne typen test meningsløs.
Bor i Skåne og vi må ha flaks om vi får snø nå for tiden
Jeg føler nok at jeg vil at noen ser nærmere på det, litt risky å begynne å rive sånn bare.

Tenkte på det her med å åpne opp taket.. kan jo kle inn takstoler i noe så blir de kanskje penere å se på. Tenkte forsøke å jobbe litt med lys for å få fine effektfulle skygger.

Noen som har gjort noe lignende og vil dele litt bilder for inspirasjon?

Sittställning Forlowt skrev:
Tenkte på dette med å åpne opp taket.. kan jo kle inn takstoler i noe så de blir kanskje finere å se på. Tenkte å prøve å jobbe litt med lys for å få fine effektfulle skygger.
Ja, og det blir kjempemorsomt å rydde vekk støv, spindelvev, døde fluer og gulløyne og vepsbol der oppe blant takstolreglene.
Er det det din kone lengter etter :cool:

Hvordan er det forresten med isolering oppover? Den ligger jo ofte i bjelkelaget.
Og elektrisk opplegg? Ventilasjonsrør?
Så pass deg, det kan bli mye jobb!

Vil du ha tips på en god konsulent i Laholm så send en PM.
Ellers finnes det vel mye dyktig folk der nede, sør for åsen også :)

• Liker
sssjej og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
De største taklastene oppstår på grunn av snø
Vindlasten kan være vel så stor.

Det kan absolutt være stilig og virke praktisk med åpen planløsning, men når det kommer til møblering er det helt forferdelig upraktisk. Å åpne opp de veggene dere vurderer vil forårsake at i prinsippet all plass for skap, bokhyller mm forsvinner fra stuen hvis dere har en sofagruppe med TV der. Også muligheten for å ha en liten skjenk ved veggen mellom kjøkken og gang forsvinner. Dessuten får også støv og smuss fri leide rundt hele den halvdelen av huset når det blir så åpne områder. Grus og annet smuss trekkes inn i kjøkkenet hvor det blandes opp med smuler og annet fra kjøkkenet og drar videre inn i stua. Har man i tillegg pelsdyr eller annet som genererer mye støv, så havner det overalt når luftstrømmer og bevegelsesmønstre endres i stedet for å bli stoppet mot en vegg.

Det finnes absolutt fordeler med en åpen planløsning, men selv synes jeg at ulempene overveier fordelene etter å ha hatt begge deler.

Fortsatt litt lei meg over at det ikke var mulig å få til et kjøkken i separat rom på en god måte som noen andre enn jeg var fornøyd med. Så det måtte bli et kompromiss med kjøkkenet i et ytterhjørne og en innervegg så bare den ene siden av kjøkkenet er åpen ut mot resten. Det å kunne lukke døren inn til kjøkkenet og/eller stuen når noen bruker kjøkkenmaskiner som bråker mye er herlig!

Jeg hadde nok prøvd å åpne opp en større åpning mellom kjøkken og stue, omtrent som et stort vindu eller halvvegg med en bit vegg på begge sider av åpningen. Samt også laget en halvvegg eller halvvegg med søyle mellom kjøkken og gang. Da får dere en mer åpen følelse, men møbleringsmuligheter finnes fortsatt (om enn noe mer begrensede) og støv, grus, smuler mm blir værende der det er i dag (antagelig langs veggene). Det burde også være enklere å få inn avvekslingsbjelker, hvis de trengs, pent når de kan bygges inn i kantene på halvveggen.

Sist redigert:
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Sittställning
Rengjøring ja :(... Har faktisk ikke hatt noe problem med veps enda! Insektsnett bak hver ventil! :)

Det er strømmen i taket men det ser jeg ikke som et stort problem.
Akkurat over stuen der det er tenkt å heve taket er det bare strøm, det er ventilasjon over kjøkkenet og går inn i skorsteinen (til høyre for den røde veggen) der hadde vi ikke tenkt å heve, men bare i stuen.

Angående isolering på loftet så er det noe jeg vil gjøre for å lage om loftet til et soverom og kanskje en koseavdeling for barna.

Har tidligere hatt åpen planløsning og visst det blir de der støvballene, men det er lettere å rengjøre samtidig.. hmm

Siden vi har en kjeller like stor som huset så føles det ikke som vi mister plass direkte. Hobbyrommet vi har i kjelleren er nylig renovert og der har vi peis og sofagruppe osv..

Så tanken var i prinsippet å bygge kjøkkenet og stuen med kjøkkenøy, spisebord og 2 ST sofaer mot hverandre og ikke ha TV som fokus.
Fredagskos med barna får skje i kjelleren, om vinteren med en peis og om sommeren uten for det er kjølig og behagelig der nede.

Planene er store og dyre og man må jo regne på det hele tiden... Hadde tenkt å bygge en entre, enten varm eller kald, kanskje åpen? .. ja jeg vet ikke ennå.
For å få ut all grus fra sko osv..

BirgitS
Sittställning Forlowt skrev:
Ang isolering på vinden så är det noe jeg vil gjøre for å gjøre om loftet til en sovehems og kanskje en koselig avdeling for barna.
Da trenger du å ta inn en konstruktør for det som kan beregne hvordan stommen kan forsterkes for å tåle den økte lasten.
Har du sjekket om det finnes begrensninger i reguleringsplanen som "forbudt å innrede loft" eller noe som gjør at det ikke er mulig å bygge ut hallen?

Sittställning
BirgitS BirgitS skrev:
Da trenger du å ta inn en konstruktør som kan beregne hvordan stommen kan forsterkes for å tåle den økte belastningen.
Har du sjekket om det finnes begrensninger i detaljplanen som "forbudt å innrede loft" eller noe som gjør at det ikke går å bygge ut hallen?
Vi bor utenfor detaljplanen så vi kan gjøre litt som vi vil. Har snakket en del med dem allerede og man kan jo gjøre en hel del uten byggetillatelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.