Hei!

Har prøvd å google meg fram og tilbake, og min forståelse er at når det er W-formasjon på takstolene, er de selvbærende?
Vi holder på å gjøre om 2 små soverom til et større soverom samt det lille soverommet til en Walk-in-closet. (det er en liten mini hall med 2 dører til henholdsvis soverom i dag)
Plantegning med markeringer; rød for vegger som skal fjernes, grønn for ny vegg. Viser ombygging fra to soverom til ett større med walk-in closet.
Vi vil måtte flytte veggen ca 30-40cm. Se vedlagt skisse, der jeg har tegnet ut rødt på det som skal rives og grønt på den nye.

Har også lagt med noen skisser fra HomebyMe hvordan vi tenker.
3D-gjengivelse av en boligplan med soverom, stue, og walk-in closet. Viser arrangement for ombygging med fokus på fjerning av vegger. 3D-plan av et hjem, viser et større soverom og en walk-in closet i en renoveringskontekst, med seng, skap og tilstøtende stue.
Tok bilder oppe på loftet hvordan takstolene ser ut. Vi kommer jo som sagt ikke til å ta bort veggen da en ny vegg med en åpning bygges opp. Men tenker mest om man kan fritt rive første veggen og så bygge den nye eller skal vi ta det sikre før det usikre og sette opp den nye veggen før vi fjerner den gamle? Har også vedlagt noen bilder av selve hallen vi har begynt å ta ned MDF-en fra, ja det er MDF på alle vegger i stedet for gipsplater.

Legger ved litt bilder som forhåpentligvis er til hjelp for den kunnskapsrike :)

Takk på forhånd!

• Plantegning av hus med flere rom, inkludert kjøkken, stue og soverom, med dimensjoner og areal, viser endringer i romfordeling.
  • Loft med tretakstoler i W-formasjon, sett fra innsiden. Tretak og gulv er synlige, samt en antenne liggende på gulvet.
  • Takstoler på loftet med W-formasjon, synlige bjelker og treverk, del av byggeprosjekt for å omgjøre rom.
  • Flyfoto av et hus med rødt felt på taket som skal rives og grønt kryss på det nye området for bygging. Hagen og omkringliggende områder er synlige.
  • Inngang til to rom med treinnrammede dørkarmer, ett rom med åpen dør og det andre åpent. Arbeid på veggene er i gang.
  • Treramme med delvis demontert vegg i en gang, lyse vegger og gulv, dør til et rom, lys fra lyskilde i bakgrunnen.
D daskind skrev:
Hej!

Har försökt googla mig fram och tillbaka och min förståelse när det är W-formation på takstolarna är de självbärande?
Vi håller på att göra om 2st små sovrum till ett större sovrum samt det lilla sovrummet till en Walk-in-closet. (det är en liten mini hall med 2st dörrar till resepektive sovrum idag)
[bilde]
Vi kommer behöva flytta väggen ca 30-40cm. Se bifogad skiss, där jag ritat ut rött på de som ska rivas och grönt på den nya.

Även lagt med några skisser från HomebyMe hur vi tänker.
[bilde][bilde]
Fotade uppe på vinden hur takstolarna ser ut. Vi kommer ju som sagt inte ens ta bort väggen då en ny vägg med en öppning åker upp. Men tänker mest om man kan fritt riva första väggen och sen bygga den nya eller ska vi ta det säkra före det osäkra och regla upp nya väggen sen plocka ner den gamla? Har även bifogat några bilder på själva hallen vi börjat plocka ner MDF:en från, ja det är MDF på alla väggar istället för gipsskivor.

Bifogar lite bilder som förhoppningsvis är till hjälp för den kunnige :)

Tack på förhand!
Förmodligen inte bärande. Men du har inga sektionsritningar eller andra ritningar på huset?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Under forutsetning av at det er et enetasjes hus og at takstolbildene viser loftet over det aktuelle rommet, så er veggen ikke bærende.

• Liker
daskind og 1 annen
  • Laddar…
Ingenjören Ingenjören skrev:
Under forutsetning at det er et enetasjes hus og at takstolsbildene viser loftet over det aktuelle rommet, så er veggen ikke bærende.
Hei! Ja, akkurat, det er et enetasjes hus, og det jeg viste var rett over rommet på bildet med takstolene. Men takstolene trenger altså ikke støtte / vegg under seg da?

D daskind skrev:
Men takstolene trenger altså ikke støtte / vegg under seg da?
Normalt ikke. Men det kan være lurt å se på husets tegninger.

• Liker
daskind
  • Laddar…
K Kane skrev:
Normalt ikke. Men det kan være bra å se på hustegningene.
Takk for raskt svar! :) Jeg skal kikke på hva jeg finner blant papirene når jeg kommer hjem.

K Kane skrev:
Normalt ikke. Men det kan være bra å se på husets tegninger.
Fant disse, blir du noe klokere ut fra dem? :)

Det er jo den høyre delen de gjelder. Ser ut til å være 1200 mellom takstolene, 3 stk?

• Tegning av takstol med dimensjoner, spenner og knutepunkter markert. Høyre del markert med avstander og vinkler for byggprosjekt.
  • Byggtegning av takstoler, med del av høyre seksjon fremhevet. Viser avstand på 1200 mm mellom tre takstoler.
  • Liker
Ingenjören
  • Laddar…
Ja det hjelper. Som du ser på takstolsritningen så er oppleggene tegnet inn i enden på hver side. Det er de flate bjelkene under selve takstolen som er 170mm brede. Merket med 1 og 7.
Det er disse som bærer opp taket så din mellomvegg er ikke bærende.

• Liker
Ingenjören og 1 annen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det hjelper. Som du ser på takstolsritningen så er opplagene inntegnet i enden på hver side. Det er de flate bjelkene under selve takstolen som er 170mm brede. Merket med 1 og 7.
Det er disse som bærer opp taket så din mellomvegg er ikke bærende.
Stort takk for informasjonen!😍🙏🏻 de flate bjelkene under takstolene, hvor kunne du lese at de er 170mm?

Hvis du ser på målrekka som er tegnet under takstolen på den øverste tegningen, finner du målet der.

• Liker
daskind
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du ser på målingskjeden som er tegnet under takstolen på den øverste tegningen, finner du målet der.
Takk for alle kloke råd og svar! :)

• Liker
Ingenjören
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.