Hei!

Skal åpne opp for en glassfasade i veggen på sommerhytta. Åpningen blir 3200 mm bred (rødmarkert) og jeg planlegger å legge dit en HEA-bjelke som hviler på stolper festet i veggen i hver ende. Spørsmålet er om det er 120, 140 eller 160 som gjelder...?

Plantegning med markert åpning i fasaden for et glassparti, 320 cm bredt. Takstoler vist i oransje, bredde 4,3 meter, snø- og vindlast vurderes.
Takstolene ligger i retning av de oransje strekene.
Snøsone 2,5.
Takvinkel ca 40*
Bredden på hytta er ca 4,3 meter.
Skjærgårdsbeliggende hytte, så vindlast må kanskje tas med i beregningene?

Kjørte beregningsprogrammet for limtre og fikk ut 56x270mm hvis det er til noen hjelp? Det er lavt under taket så jeg ønsker så liten høyde som mulig på bjelken. Men uten at den gir etter selvfølgelig =)

Takknemlig om noen kyndige kan gjøre en rask vurdering for å indikere hvilken størrelse som bør være tilstrekkelig.

Ligger takstolene på 1,6 meters c/c-avstand?

J justusandersson skrev:
Ligger takstolarna på 1,6 meters c/c-avstånd?
Ja, cirka. Det er en gammel ombygd låve med en bærende stokkevegg litt lenger inn i kjøkkenet. Så det er litt lappet og påbygd her og der på loftet...

Beste svar

Om de to ytterste takstolene havner rett over bjelkens opplag, trenger man bare ta hensyn til den punktlast som den midterste takstolen skaper. Da kommer jeg fram til at limtre 56x270 mm er en korrekt beregning. Vil du ha ned bjelkens høyde kan du erstatte den med 190x180 mm. I stål holder det med HEA 120. Stål er effektivt, men alltid dyrere og mer komplisert med tanke på innfesting mm.

J justusandersson skrev:
Om de to ytterste takstolene havner rett over bjelkens opplag trenger du bare ta hensyn til den punktlasten som den midterste takstolen skaper. Da kommer jeg fram til at limtre 56x270 mm er en korrekt beregning. Vil du ha ned bjelkens høyde kan du erstatte den med 190x180 mm. I stål holder det med HEA 120. Stål er effektivt, men alltid dyrere og mer komplisert med hensyn til innfesting mm.
Man har en tendens til å overdrive dimensjonene når man føler seg litt usikker, men de ekstra kiloene en 160 jmft med 120 medfører er jo deilig å slippe. Takk for svaret!

Vekker liv i denne saken fordi jeg har kommet over en "gratis" bjelke av passende lengde (3,20m). Den har bare litt annerledes format. Tung som faen er beistet, ca 130 kg. Godset er 12mm tykt.

Spørsmålet er om man kan filetere den og bruke den ene halvdelen? Jeg forstår at det er vanskelig å gi gode råd når så mange parametre er ukjente. Men tatt i betraktning at hytta for øvrig er lappet sammen med stokker her og der, burde enda en skjøtbít fungere resonerer jeg... =)

Ville mest ha litt støtte i teorien at med denne godstykkelsen så klarer jeg meg med den ene vinkelen.

• En tung, oransje stålbjelke med snødekkede kanter ligger på bakken ved siden av en bygning. Bjelken har en uvanlig form.
  • Stålbjelke på 3,2m med tykkelse 12mm, målt med målebånd; delvis snødekket bakgrunn i svakt lys.
  • Todelt metallbjelke målt med et målebånd, ligger i snø. Målingen viser høyden på bjelken er ca. 13 cm. Nattbilde.
  • To metallbjelker sett fra enden, målt med et målebånd. Det er snø rundt bjelkene, og de har en rusten overflate.
Det ser ut som et hjemmesnekret prosjekt. To L 120x80x12 som er sveiset sammen. En slik har dårligere stivhet enn HEA 100.

De kan sveises sammen til en firkantbjelke.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hvis man gjør ifølge vedlagte skisse og lar de lange leppene peke nedover med ryggen mot hverandre (som en T) - kanskje stivheten ikke blir et problem? Jeg skal ha en 5-10 cm luftspalte ned til rammen for skyvepartiet tenker jeg, og bæreevnen er viktigere enn stivheten så lenge nedbøyningen ikke blir større enn det selvfølgelig ;-)

Tenker altså å skru sammen et antall 170x45 regler til stolper i henholdsvis hver ende og deretter lage et utsnitt i midten slik at stålbjelken ligger stødig og ikke tipper.

• Diagram av bygningskonstruksjon som viser en takstol plassert på en støtte med kiler, koblet til en stålbjelke.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.