Jeg har nettopp kjøpt et hus bygget i 1910 i Skåne. Det er et pusset mursteinhus med 10 cm isolasjon i veggene. Bygget på betongplate direkte på bakken. Det finnes ingen synlige ventiler i huset verken på utsiden eller innsiden. Huset i annen etasje er åpent opp til mønet med ukjent isolasjon. En stor peis med installert ovn finnes i første etasje.
Huset skal renoveres, og jeg vil gjøre riktige ting i riktig rekkefølge.
Det største problemet akkurat nå er at det trekker litt vel mye både her og der. Åpner jeg et gulvbord blåser det frisk kald luft fra gulvet. Det finnes et hull i sokkelen under kjøkkenskapene der det trekker så inn i ...
I sprekker og hjørnene der det ikke er tett i gangen trekker det likedan. Trekker er kanskje en underdrivelse. Blåser er mer riktig.
Jeg er litt bekymret for å tette til innenfra på grunn av at det blir fukt og kondens, er det riktig tenkt?
Samtidig har jeg installert en varmepumpe så nå har jeg varme i huset men ... uten ventiler, er det da redningen at huset er så utett? Samtidig som det trekker inn kald luft fra alle mulige kanter, sender varmepumpen inn varm luft som jo skal ut et sted ...
Hvordan ville dere tenkt, er det bare å vente på at det blir snøfritt så man kan inspisere huset utenfra, eller trenger jeg å åpne opp for ventiler umiddelbart ...
Snøfritt kan ta en stund da hagen trekker til seg all snø som virvler rundt, og jeg har mellom 1,2 opp til 2,2 meter snø i hagen som er absolutt steinhard og ikke "måkevennlig". Så snøen står høyt opp på fasaden mot hagen.
Hvor ille er det at det står så mye snø mot fasaden?

• Snødekket landskap sett gjennom et vindu med rim og vanndråper. Mørk bakgrunn med en svak glød fra en utendørs lyskilde.
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Farstatjej90
For det første, hvis det har stått siden 1910, fungerer ventilasjonen. At det ikke finnes noen ventiler er såklart ikke noen tilfeldighet, det er designet slik. Jeg ville vært forsiktig med hva jeg endret når noe åpenbart har fungert i over 100 år...🤔

• Liker
oveåfasa
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
For det første, om det har stått siden 1910 fungerer ventilasjonen. At det ikke finnes noen ventiler er selvfølgelig ikke en tilfeldighet, det er designet slik. Jeg ville vært forsiktig med hva jeg endret når noe åpenbart har fungert i over 100 år...🤔
Men i over 100 år fantes det ikke noen innebygd kamin eller varmepumpe. Den åpne peisen som da fantes rakk sikkert til å ventilere huset, men med nytt rør i skorsteinen og kamin er jo den veien mer eller mindre stengt nå. Det trekket jeg har kjøler jo dessuten ned huset ordentlig, noe som vises på strømregningen.
Derav mitt spørsmål ... men kanskje du har rett i at det er normalt at det trekker så mye som det gjør i bjelkelaget, jeg vet ikke men synes det er rart. Har hatt gamle hus tidligere men aldri opplevd det så mye.

• Liker
Allman
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
så skickar VP inn varm luft som jo skal ut noen steder ...
Det tror jeg ikke om du ikke har en svært unik variant.
Varmepumpen suger luft innefra, varmer den og blåser ut i huset igjen. Ingen uteluft blåses inn.

• Liker
Svenno 55 og 6 andre
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
er det bare å vente til det blir snøfritt så man kan inspisere huset utenfra eller trenger jeg å åpne opp for ventiler umiddelbart ...
Vent du. Problemet ditt er jo neppe mangel på ventilasjon. Snarere for mye ventilasjon og på feil sted..

• Liker
sturnus og 3 andre
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Snøfritt kan ta en stund da hagen tiltrekker seg all snøen som virvler rundt, og jeg har mellom 1,2 opp til 2,2 meter snø
Har du 1m snø mot fasaden rundt hele huset og fortsatt trekk på gulvnivå? Det var jo isåfall litt merkelig. "Før" så måkte man jo opp snø rundt grunnen for å isolere og slippe trekk.

• Liker
jukkan og 3 andre
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Det tror jeg ikke om du ikke har en veldig unik variant.
Varmepumpen suger luft innefra, varmer den og blåser ut i huset igjen. Ingen uteluft blåses inn.
😆 neida, det tror jeg ikke jeg har, den er nok ganske normal. Men uten ventilasjon er jeg bekymret for at den presser varmen ut i konstruksjonen, noe som absolutt ikke er bra, tenker jeg. For hvor tar varmen veien ellers, men jeg er absolutt ingen ekspert. Vil bare vite ...

O [old rusty] skrev:
Har du 1m snø mot fasaden rundt hele huset og fortsatt trekk på gulvnivå? Det var jo forsåvidt litt uvanlig. "Før" så måkte man jo opp snø rundt grunnen for å isolere og slippe trekk.
Ok, det visste jeg ikke.
Nei, jeg har det ikke rundt hele huset, bare på to sider og på de andre kanskje 3 dm.
Kanskje jeg skal måke opp litt der også da?
😀

O oveåfasa skrev:
😆 nei, det tror jeg ikke jeg har, den er nok ganske normal. Men uten ventiler er jeg bekymret for at den trenger ut varmen i konstruksjonen, noe jeg tenker absolutt ikke er bra. For hvor tar varmen veien ellers, men jeg er absolutt ikke noen ekspert. Vil bare vite ...
Varmen går absolutt ut i veggene, det går ikke å unngå og er ikke farlig. Men den skaper ikke overtrykk inne. Det hadde vært dårlig.

Det skal absolutt ikke blåse inn kald luft fra grunnen/bjelkelaget. At det gjør det viser at det ikke er lufttett mot utsiden.

Men huset har som sagt stått siden 1910, så det er ingen akutt panikk. Vent til våren og undersøk huset og dets konstruksjon/funksjon. Først må man vite hva man har før man begynner å mekke. Når man vet hva man har, kan man begynne å vurdere hvilke behov man har, samt prioritere mellom dem.

Jeg hadde imidlertid tettet gulvet mot trekk gjennom drev så godt det går nå med en gang. Hvor mye du enn tetter, er det nesten umulig å få et gammelt trekkfullt hus helt tett.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi har et hus fra 30-tallet og hos oss ble gulvene iskaldt i underetasjen når det blåste det minste om vinteren. Jeg hadde en anelse om at isolasjonen i bjelkelaget kanskje ikke var den beste, så jeg begynte å fjerne innertaket fra kjelleren. Kunne da konstatere at isolasjonen var gammel torv som hadde sunket sammen slik at det hadde blitt en 3-5 cm luftspalte under gulvet der det trakk friskt fra de tynne ytterveggene.

Gammelt torv isolasjon inni et gulv, sett fra en kjeller med trebjelker.

Nå har jeg lagt inn gulvvarme nedenfra og isolert ordentlig, ble stor forskjell. Neste ut er ytterveggene på kjøkkenet som ser ut til å være isolert med en pappskive omtrent.

• Liker
oveåfasa
  • Laddar…
O oveåfasa skrev:
Det største problemet akkurat nå er at det trekker litt vel mye både her og der. Åpner jeg en gulvplanke blåser det frisk kald luft fra gulvet. Finnes det et hull i sokkelen under kjøkkenskap der det trekker så inn i
Det finnes en grunn til at det lå ryematter overalt i gamle hus 😉
Disse hjalp mye vinterstid.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
J jhall skrev:
Vi har et hus fra 30-tallet og hos oss ble gulvene iskalde i første etasje når det blåste det minste om vinteren. Jeg hadde en anelse om at isolasjonen i bjelkelaget kanskje ikke var den beste så jeg begynte å fjerne innertaket fra kjelleren. Kunne da konstatere at isolasjonen var gammel torv som hadde sunket sammen slik at det hadde blitt en 3-5 cm luftspalte under gulvet hvor det trakk friskt fra de glesne ytterveggene.

[bilde]

Nå har jeg lagt inn gulvvarme nedenfra og isolert ordentlig, ble stor forskjell. Neste ut er ytterveggene på kjøkkenet som ser ut til å være isolert med en kartongplate omtrent.
Jeg har funderinger på at når jeg pusser opp kjøkkenet, å løfte opp gulvet og sjekke hvordan det ser ut og om det trengs å legge i ny isolasjon.

Høres jo litt rart ut at du løfter på gulvplanker og får trekk når huset er bygget med såle på mark. Du skriver at det er pusset tegl i yttervegger med 10 cm isolasjon. Hva slags isolasjon er det, og hvor er den plassert.

Ovnen, bruker den inneluft eller uteluft for sin forbrenning. Er det inneluft så skaper det jo undertrykk som gjør at uteluft trekkes inn gjennom sprekker og glipper.

• Liker
b8q
  • Laddar…
G gaffelriggad skrev:
Peisen, bruker den inneluft eller uteluft for sin forbrenning. Er det inneluft så skaper det jo undertrykk som gjør at uteluft trekkes inn gjennom gliper og sprekker.
Plus på den. I lumpen i Boden lærte vi fort hvilken temperatursforskjell det ble av å ta med ekstra peisrør å legge fra under peisen og ut under teltduken sånn at peisen brukte uteluft istedenfor den oppvarmede lufta inne i teltet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.