Skal montere en veibom og støpe et fundament til foten av bommen.

Belastning er at bommen går frem og tilbake og at noen kanskje vil sette seg ytterst på bommen for moro skyld.

Jeg lurer på om det er noen forskjell på å støpe og så bore hull og deretter gjøre dem rene med blåsepumpe og så bruke ankermasse og gjengestang sammenlignet med å bare trykke ned gjengestengene i den våte betongen før den har herdet?

Direkte i betongen er helt klart mest holdbart.
Men lag en mal med hullene og tre over så de holder seg på plass, f.eks. av en bit kryssfiner.

P
G gurrre skrev:
Skal montere en veibom og støpe et fundament til foten av bommen.

Belastning er at bommen går frem og tilbake og at noen kanskje vil sette seg ytterst på bommen for moro skyld.

Jeg lurer på om det er noen forskjell på å støpe og deretter bore hull og deretter gjøre dem skikkelig rene med blåsepumpe og deretter bruke ankermasse og gjengestav sammenlignet med å bare trykke ned gjengestengene i den våte betongen før den har herdet?
Det er billigere å støpe dem inn samt lettere hvis du bare har hullplasseringen fra bommen, jeg bruker å bore hull i en planke eller kryssfinerbit med samme hullavstand som bommens fot som man fikserer gjengestavene med før støping.
Det funker å bore og injisere, men det blir dyrere med ankermassen samt lengre utføringstid før du kan montere bommen.

Spennende, jeg har hørt akkurat det motsatte før. At ingenting slår ankermasse.
Og at det kan sprekke og at betongen krymper rundt gjengestangen.

Vi får se om vi får flere svar.

P
G gurrre skrev:
Spennende jeg har hørt akkurat motsatt før. At ingenting slår anker masse.
Og at det kan sprekke og at betongen krymper rundt gjengestangen.

Vi får se om vi får flere svar.
Holder gjør det med anker masse..

Ved større byggverk med stålsøyler mm godkjennes ikke injekterings feste..

Rejäl skrev:
Holder gjør det med anker masse..

Ved større konstruksjoner med stålbjelker mm godkjennes ikke injeksjonsfester..
Støper man det ned direkte i ny betong da?

Da går jeg heller for det, går jo mye raskere å lage en mal og så kjøre på.

P
G gurrre skrev:
Støper man det ned direkte i ny betong da?

Da gjør jeg heller det, det går jo mye raskere å lage en mal og så kjøre på.
Ja, du fyller formen din som du skal støpe i med betong, vibrerer betongen og senker så hele festepakken ned på én gang. Når du synes plasseringen er tilfredsstillende, banker du litt på gjengestengene med en hammer slik at betongen slutter seg rundt dem.

Et forsterkningstips er å gjenget opp på en eller et par muttere på hver stang som gjør at det er umulig å dra opp disse.

• Liker
gurrre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.