Vi har kikket litt løst på et renoveringsobjekt men puh...vi får se. Det er en utbygd torp og selve kjøkkendelen er klar med gulv, tak isolering osv. Ingen hvitevarer, vann eller innredning dog.
Resten av huset er bare et skall og skal isoleres, legges gulv, innervegger, innertak...rubbet.
Tenkte å høre om noen kan anslå omtrent hva det koster med den grunnleggende oppussingen dvs nettopp isolering, innervegger, tak og gulv. Dette er jo selvfølgelig kjempesvårt men jeg er takknemlig for alt.
Fortell hvordan dere gjorde (dere som har pusset opp eller bygd ut), hva det kostet, om dere leide snekkere eller snekret selv.
Huset har en bra beliggenhet og potensial så det hadde vært gøy å kunne gå i land med noe slikt som dette og hjelp har vi, men det føles likevel så utrolig stort. Likevel kan vi se at om vi lykkes med det så blir det utrolig bra!
Resten av huset er bare et skall og skal isoleres, legges gulv, innervegger, innertak...rubbet.
Tenkte å høre om noen kan anslå omtrent hva det koster med den grunnleggende oppussingen dvs nettopp isolering, innervegger, tak og gulv. Dette er jo selvfølgelig kjempesvårt men jeg er takknemlig for alt.
Fortell hvordan dere gjorde (dere som har pusset opp eller bygd ut), hva det kostet, om dere leide snekkere eller snekret selv.
Huset har en bra beliggenhet og potensial så det hadde vært gøy å kunne gå i land med noe slikt som dette og hjelp har vi, men det føles likevel så utrolig stort. Likevel kan vi se at om vi lykkes med det så blir det utrolig bra!
Hvor stort er objektet? Er det "bare" en liten torp så kanskje det er bedre å ta fram storslegga og bygge helt nytt....
Så avhenger det av hvor entusiastisk man er. Gjør man byggingen selv, så blir det en god del å stå i.... ingen fritidsproblemer på ett eller to år...
Jeg skulle selv ønske å totalrenovere eller bygge helt nytt, men jeg har ikke fått med samboeren min på det.... dessuten bor vi så bra uansett.... så kanskje senere ?
Lykke til !
Så avhenger det av hvor entusiastisk man er. Gjør man byggingen selv, så blir det en god del å stå i.... ingen fritidsproblemer på ett eller to år...
Jeg skulle selv ønske å totalrenovere eller bygge helt nytt, men jeg har ikke fått med samboeren min på det.... dessuten bor vi så bra uansett.... så kanskje senere ?
Lykke til !
Vi så på et hus på ca 200-220 m2 med en del som måtte gjøres, og beregnet at vi måtte legge ca 800.000 til 1.000.000 for å få det i den standen vi ønsket. Da skulle vi gjøre mye arbeid selv.
VVS, EL, varmekjele, tetting av røykrør, omsetting av kakkelovner osv. var store poster i vårt budsjett.
VVS, EL, varmekjele, tetting av røykrør, omsetting av kakkelovner osv. var store poster i vårt budsjett.
Vi har nettopp utvidet et torp.
Det opprinnelige huset skulle fra begynnelsen bare freshes opp litt. :-/
Så skulle vi bygge til litt. ???
Neste beslutning ble å la en arkitekt tegne litt, siden vi ikke fikk det til. (Vi er tross alt bare ingeniører...) :-[
Så kjøpte vi et skall, og skulle gjøre det ferdig selv.
Så fikk vi vårt første barn.
Så da ble det en snekker som fikk gjøre ferdig tilbygget, med glade oppmuntringer fra oss.
Så skulle torpet sjekkes over en smule. ???
Etter at snekkeren nå har byttet tak, panel, vinduer, grunn og mønsåsene så har vi endelig tatt over...
Alt innvendig i torpet er vårt. Og det gjør vi med gamle metoder og gamle materialer. ;D
Men det er en helge- og feriebolig, så vi har ikke veldig mye tid.
Derfor ble det som det ble...
Det opprinnelige huset skulle fra begynnelsen bare freshes opp litt. :-/
Så skulle vi bygge til litt. ???
Neste beslutning ble å la en arkitekt tegne litt, siden vi ikke fikk det til. (Vi er tross alt bare ingeniører...) :-[
Så kjøpte vi et skall, og skulle gjøre det ferdig selv.
Så fikk vi vårt første barn.
Så da ble det en snekker som fikk gjøre ferdig tilbygget, med glade oppmuntringer fra oss.
Så skulle torpet sjekkes over en smule. ???
Etter at snekkeren nå har byttet tak, panel, vinduer, grunn og mønsåsene så har vi endelig tatt over...
Alt innvendig i torpet er vårt. Og det gjør vi med gamle metoder og gamle materialer. ;D
Men det er en helge- og feriebolig, så vi har ikke veldig mye tid.
Derfor ble det som det ble...
Hei!
Jeg kan dele vår erfaring med oppgradering av et hus bygget i 1925/utbygd i 1971, 66 kvm.
Kjøpte huset gjennom slektning og har siden august arbeidet med å rive alt gammelt, bryte opp alle gulv, erstatte det dårlige med nytt, øse ut gammel spon, ny isolasjon, sponplater m.m. Og også dette innvendig i vegger. Nye vinduer. Deretter har vi byttet ut alt som hører til VVS og avløp, EL m.m.
Som dere merker går vi ikke arbeidsløse.. Og for å få dette i havn, trenger man å arbeide kvelder og helger..
Men nå begynner vi å se lyset i tunnelen og det hele føles kjempebra og morsomt! Skal så til våren bygge ut 40 kvm og alt dette er beregnet å lande på ca. 600 000 kr. (inkl. alt. dvs.. kjøkken, bad, EL, øvrige materiales, VVS, Flislegging, Muring-pipe)
Kan legge til at vi har gode kontakter som medfører gode priser på byggematerialer.
Lykke til!! ;D
Jeg kan dele vår erfaring med oppgradering av et hus bygget i 1925/utbygd i 1971, 66 kvm.
Kjøpte huset gjennom slektning og har siden august arbeidet med å rive alt gammelt, bryte opp alle gulv, erstatte det dårlige med nytt, øse ut gammel spon, ny isolasjon, sponplater m.m. Og også dette innvendig i vegger. Nye vinduer. Deretter har vi byttet ut alt som hører til VVS og avløp, EL m.m.
Som dere merker går vi ikke arbeidsløse.. Og for å få dette i havn, trenger man å arbeide kvelder og helger..
Men nå begynner vi å se lyset i tunnelen og det hele føles kjempebra og morsomt! Skal så til våren bygge ut 40 kvm og alt dette er beregnet å lande på ca. 600 000 kr. (inkl. alt. dvs.. kjøkken, bad, EL, øvrige materiales, VVS, Flislegging, Muring-pipe)
Kan legge til at vi har gode kontakter som medfører gode priser på byggematerialer.
Lykke til!! ;D
Klikk her for å svare