Jeg har et rekkehus der det rett gjennom ca 0.5-1m ut fra en vegg er delt bjelkelag pga at det går vannledninger der ifølge de andre rekkehuseierne. I første etasje har jeg åpnet opp 2 rom til ett stort og måtte da sette opp en bjelke tvers over rommet der veggen stod siden taket begynte å bøye seg ned litt og bli svaiete.
Bjelken løste problemet, men det er fortsatt "svaivete" om man hopper der oppe, det var det også med veggen på plass.
Jeg har tegnet opp med røde streker omtrent der bjelkelaget er delt. Bredden på det rommet er 3.6m fra innervegg til yttervegg.
Jeg har renovert første etasje, så jeg har ikke lyst til å rive opp taket der og gå den veien. Derfor tenkte jeg at det kanskje går an å løse dette ovenfra siden jeg uansett skal rive bort gulvet der det er bortom redning.
Er det noen som har tips til løsning hvor man kan stabilisere opp bjelkene på en måte, tenkte f.eks. å skru og lime fast gulvsponplater som grunn da det sannsynligvis bare er rupanel eller lignende under det eksisterende. Men kan man forsterke bjelkene på noen måte også kanskje?
Du får nok gjøre som du burde ha gjort før du rev en bærende vegg, dvs. ta inn en bygningsingeniør som kan regne på hvordan det kan løses ut fra de kreftene som veggen tok hånd om.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.